De belangrijkste SEO Trends van 2019

Geplaatst op 14 januari 2019 door Mitchell in Uncategorized

We kunnen er niet omheen: SEO (Search Engine Optimalization) is van groot belang voor de online vindbaarheid je website. Google wordt steeds slimmer en dat vertaalt zich in nieuwe trends. Ieder jaar ontdekken wij weer nieuwe trends op het gebied van SEO. Zo ook dit jaar.

SEO trends 2019

In dit artikel delen we de meest belangrijke SEO trends van 2019 met je. Zo weet je precies waar je het komende jaar allemaal rekening mee moet houden en blijf je mooi een stapje voor op de concurrentie.

1) De basis van SEO

Voordat we ingaan op de SEO trends van 2019, beginnen we even bij de basis. Of met andere woorden: het achterliggende doel waarom je een website optimaliseert voor SEO. De voornaamste reden voor het toepassen van SEO is dat Google én jouw lezers begrijpen waar de website over gaat. Iedereen vindt het fijn om in één opslag te zien waar een website over gaat. Dat geldt zowel voor jouw lezers, als voor Google.

Je optimaliseert de website op zo’n manier, dat Google de waarde van de website goed kan inschatten. Hier zijn diverse methoden voor. Wil je hier meer over weten? In het artikel ‘Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor Google?’ leggen we dit verder uit. Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat je de lezer niet uit het oog verliest. In de volgende alinea gaan we hier verder op in.seo trends 2019

2) Het belang van goede content

Jouw website is gemaakt voor jouw bezoekers. Zorg er daarom altijd voor dat de content op de website echt waarde toevoegt en niet enkel is geschreven om te scoren in Google. Uiteindelijk wil je de lezer bereiken en hem verder helpen. Elke Google-gebruiker is immers op zoek naar waardevolle informatie. Aan een inhoudelijk slechte tekst vol met zoekwoorden heeft de lezer vrij weinig. De kans dat een bezoeker later nog eens terugkeert naar jouw website is in dit geval heel klein.

Maar wat als je het andersom aanpakt? Biedt de lezer meerwaarde en waardevolle informatie waar hij iets mee kan. Daar worden mensen blij van! De kans dat een bezoeker later nog eens terugkeert op jouw website is nu een stuk groter. Je zet jezelf neer als expert in de markt. Een leuke en niet minder belangrijke bijkomstigheid: de autoriteit van jouw bedrijf en website gaat hiermee omhoog. Dat is dus win-win! Ben je benieuwd waarom autoriteit zo belangrijk is? Later in dit artikel vertellen we je meer over het belang van een goede domein autoriteit.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat Google steeds slimmer wordt. Een van de SEO trends voor 2019 is dat de samenhang van de website steeds belangrijker. Google is namelijk steeds beter in staat om de context van een artikel te interpreteren. Ga dus liever voor een kwalitatief goed artikel, dan een tekst die volgepropt is met zoekwoorden.

3) Een opgeruimde website

Wanneer je huis netjes opgeruimd is, kun je jouw spullen makkelijker vinden. Het kost minder tijd en je weet precies waar je spullen liggen. Hetzelfde geldt voor een website. Zowel jouw bezoekers als Google vinden een overzichtelijke website fijn. Moet de bezoeker te lang zoeken? Dan haakt hij af. Zorg dus voor een duidelijke navigatie en indeling van jouw website.

Toch beperkt een opgeruimde website zich niet alleen tot het uiterlijk van de website. Ook de achterkant van de website moet overzichtelijk zijn. Met de achterkant van een website wordt de structuur en de code bedoelt. Als site-eigenaar ben je er misschien niet zoveel mee bezig, maar het is wel iets om bij stil te staan. Google leest de code van jouw website namelijk wél. Wanneer de code van jouw website rommelig is, raakt Google in de war. Dit kan een negatief effect hebben op jouw online vindbaarheid en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Zorg dus voor een overzichtelijke code en breng daarnaast structuur aan op je website. Op deze manier maak je jouw website Google-vriendelijk.

4) Snelheid en mobiele bruikbaarheid

Net zoals een overzichtelijke website is het ook belangrijk dat de site werkbaar is. Daarbij is allereerst de snelheid van de website van belang. Duurt het lang voordat de pagina’s geladen zijn? Ook daarop haken bezoekers af. Zo ook Google! Een van de SEO trends in 2019 is dat langzame websites steeds strenger worden afgestraft in de zoekresultaten. Datzelfde geldt voor websites die niet geschikt zijn smartphones. We noemen dit het ‘mobile first’ principe. Dat wil zeggen dat smartphone-vriendelijke websites voorrang krijgen in de zoekresultaten. Wil je goed vindbaar zijn in Google? Zorg er dan voor dat jouw website geschikt is voor alle apparaten. Dit stel je gemakkelijk in door te kiezen voor een responsive webdesign. De snelheid van je website optimaliseer je met de PageSpeed tool van Google.seo trends 2019

5) Beveiligde website

Een goede beveiliging is essentieel voor een website. Tegenwoordig heeft elke goede website een https-beveiliging. Dit beveiligingsprotocol versleuteld de gegevens van jouw bezoekers, waardoor het voor een hacker vrijwel onmogelijk wordt om privacygevoelige gegevens te achterhalen. Wat ons betreft is dit niet alleen een SEO trend voor 2019, maar een aspect dat essentieel is voor elke website. Ook jouw bezoekers kunnen zien of jouw website met een https-beveiliging heeft. Namelijk aan het slotje in de URL regel:

seo trends 2019

Heeft jouw website nog geen slotje? Wacht er dan niet te lang mee om dit te regelen. Vooral met de komst van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) kan dit echt niet meer aan een website ontbreken. Je wilt geen bezoekers mislopen door een slecht beveiligde website.

6) Longtail keywords

De trend van longtail keywords zagen we in 2018 al veel terugkomen. In 2019 wordt deze SEO trend nog belangrijker. Een longtail keyword is een zoekopdracht die bestaat uit meer dan drie zoekwoorden. Een voorbeeld: je zoekt in Google naar het antwoord op een specifieke vraag. Je gebruikt hierbij niet een of twee zoekwoorden, maar een volledige zin. Zoals ‘Wat doe je tegen verkoudheid?’. Je wilt natuurlijk dat Google antwoord geeft op deze vraag. De zoekmachine haalt antwoorden op dergelijke vragen steeds beter naar boven. Relevantie van zoekresultaten wordt in 2019 dus nog belangrijker. Door gebruik te maken van longtail keywords speel je hier mooi op in.

Met andere woorden: maak gebruik van vraaggerichte pagina’s op je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van een veelgestelde vragen pagina of door regelmatig te bloggen. Hierbij geldt: hoe relevanter de content, hoe beter. Schrijf dus niet zomaar wat, maar voeg echt waarde toe voor de lezer. Doe je dit goed, dan is de kans groot dat jouw bezoekers blijven terugkomen op jouw website. En dat is natuurlijk wat je wilt bereiken!

7) Autoriteit en betrouwbaarheid

De autoriteit en betrouwbaarheid van je website. Wat wordt daarmee bedoelt? We leggen het uit met een simpel voorbeeld. Stel, je bent op zoek naar een nieuwe televisie. De kans is groot dat je gaat oriënteren via het internet en vervolgens een aankoop doet. Bij zo’n grote aankoop wil je natuurlijk wel weten of de betreffende webshop betrouwbaar is. Staat er relevante informatie op de website vermeld over de producten? En misschien nog wel belangrijker: staat er een telefoonnummer en een fysiek adres op de website vermeld? Reageert de verkoper op de reacties van zijn klanten? Al deze aspecten dragen bij aan de betrouwbaarheid.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan de manier waarop je jezelf als expert in je vakgebied profileert. Wanneer bezoekers zien dat je veel kennis hebt over jouw vakgebied, draagt dat bij aan de autoriteit van jouw website en jouw bedrijf. Denk dus goed na over de uitstraling van jouw website, zodat bezoekers jou zien als een betrouwbare partij.

8) Lokale zoekresultaten

seo trends 2019

Inspelen op lokale zoekresultaten is een belangrijke SEO trend voor 2019. Wat houdt dit precies in? Lokale zoekresultaten worden weergeven op basis van de locatie van de gebruiker. Om jouw bedrijf lokaal vindbaar te maken is het verstandig om jouw bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Zo weet Google waar jouw bedrijf gevestigd is en kan hij de zoekresultaten daarop aanpassen. Daarnaast komt jouw bedrijf in Google Maps te staan, waardoor potentiële klanten jouw bedrijf gemakkelijker weten te vinden. Hiermee vergroot je zowel de online vindbaarheid als de betrouwbaarheid van je website. Twee vliegen in een klap dus!

Tot slot

Dat waren de belangrijkste SEO trends voor 2019. Zoals je ziet zijn er genoeg dingen waarmee je jouw online vindbaarheid kan verbeteren. Wil jij jouw bedrijf beter vindbaar maken op het internet? Denk er dan eens goed over na welk type klanten je wilt aantrekken. Waarmee kun jij de klant helpen en hoe spreek je deze potentiële klanten aan? Vanuit daar ga je jouw website onder de loep nemen. Kom je hier zelf niet uit of heb je hier geen tijd voor? Wij helpen je graag met jouw online vindbaarheid.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer