Eén van de grootste Core Updates van Google: maart 2024

Geplaatst op 21 maart 2024 door Sanne De Leeuw in seo

De uitgerolde update van Google in maart is zonder twijfel één van de grootste Core Updates ooit. Het is de eerste Core Update van 2024 en het is een update die een zeer grote impact gaat hebben op de zoekresultaten. Wij vertellen je alles over de veranderingen en wat je kunt verwachten.

Waarom is deze Core Update van Google zo belangrijk?

Zoals je wellicht weet, is kwalitatieve en relevante content op je website essentieel voor bezoekers. Hiermee genereer je organisch verkeer naar je website, bouw je loyaliteit op en kun je uitgroeien tot een autoriteit binnen je branche.

Met deze update wordt dit nóg belangrijker. Content enkel geschreven voor zoekmachines wordt afgestraft en er zal nog meer nadruk komen op de gebruikerservaring die jouw site biedt. De update is ontwikkeld om de kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten nog meer te verbeteren.

De Google Core Update van maart 2024 is ontwikkeld om een einde te maken aan spam-content van lage kwaliteit, waardoor het schrijven van content voor de gebruiker nog belangrijker wordt.

Wat verandert er na de maart 2024 Google Core Update?

Er verandert een heleboel door deze Core Update. Zo worden de kwaliteitseisen voor content verhoogd en kan Google nog beter beoordelen wat wel of geen nuttige content is voor gebruikers. Het algoritme wordt zo verfijnd, dat na de update geen aparte Helpful Content Updates meer uitgebracht hoeven te worden. Het wordt namelijk een standaard onderdeel van het core algoritme.

  • Door het uitrollen en implementeren van de update kunnen er (tijdelijk) verschuivingen te zien zijn in de rankings van je website.
  • Websites met waardevolle informatie en een positieve gebruikerservaring gaan naar verwachting beter presteren in de zoekresultaten.
  • Er wordt afgerekend met manipulatieve praktijken die negatieve impact hebben op de zoekresultaten.

Raak niet in paniek

Spring echter niet direct een gat in de lucht, maar maak je ook niet te veel zorgen wanneer je verschuivingen ziet in de posities van je zoekwoorden. Door het continue proces van de Mega Core Update van Google kunnen er aankomende periode verschuivingen plaatsvinden. Pas na een paar weken kun je het resultaat echt eerlijk beoordelen en handelen indien nodig.

Flinke maatregelen in het vernieuwde algoritme

Zoals benoemd, voert Google nieuwe wijzigingen door om de beste content in de zoekresultaten naar voren te brengen. Het doel van Google is om de best mogelijke antwoorden te geven op de vraag van gebruikers. Dit is dan ook de reden van deze Mega Core Update. Steeds vaker zijn er namelijk resultaten die bestaan uit lage kwaliteit content of is gegenereerd door bots. Voor de gebruiker heeft dit geen meerwaarde en om deze reden wordt dit afgestraft. Google stuurt hiermee een bericht naar de wereld:

Wat heeft Google met deze update precies aangekondigd?

Google focust met deze Core Update op een paar punten om lage kwaliteit content te verminderen en spam uit de zoekresultaten te halen. De volgende punten heeft Google aangekondigd: Het verminderen van overbodige content, een harde aanpak van vervallen domeinen en het aanpakken van parasite SEO.

40% minder overbodige content in de zoekresultaten

Content die puur is geschreven om hoger te ranken in Google wordt door deze update afgestraft. Na deze update kan Google nog beter controleren of websites daadwerkelijk nuttige content aanbieden, die aansluit op de behoeften van gebruikers. Er wordt gericht op nuttige, mensgerichte inhoud in plaats van teksten die puur voor zoekmachines zijn geschreven.

  • Nauwkeurige controle of geschreven teksten aansluiten bij de zoekintentie van gebruikers
  • Content geschreven door AI-tools wordt herkend en wordt beschouwd als spam
  • Waardevolle content geschreven voor de gebruiker wordt beloond

Een harde aanpak van vervallen domeinen

Expired domains, ook wel bekend als vervallen domeinen, zijn domeinen die door de vorige eigenaar niet meer gebruikt worden. Deze komen vaak vrij op de markt en worden verkocht aan een ander. Vaak hebben deze domeinen door de jaren heen een hoge autoriteit opgebouwd, terwijl de nieuwe website niets te maken heeft met het doel van de vorige website. Dit leidt tot verwarring en zal door deze update dan ook flink afgestraft worden.

Het aanpakken van parasite SEO

Ook de parasite SEO-gevallen zullen worden afgestraft. Parasite SEO is wanneer content wordt geplaatst op domeinen met hoge autoriteit, buiten de eigen website, om te profiteren van hun autoriteit om zo hun eigen autoriteit te verbeteren. Websites die dit op grote schaal doen zullen hier mee aan de slag moeten gaan.

Het belang van kwalitatieve content en een goede gebruikerservaring

Als website eigenaar is het van belang dat je de gebruikers een prettige gebruikerservaring biedt wanneer zij jouw website bezoeken. Google hecht steeds meer waarde aan deze gebruiksvriendelijkheid en deze Core Update van Google in dan ook een grote stap richting het streven naar kwaliteit voor de allerbeste zoekervaring van gebruikers. Blijf daarom werken aan unieke, betrouwbare, relevante content voor de bezoekers van je website.

Wat moet je doen als je ranking zakt in Google?

Als je niks merkt of je stijgt zelfs in je rankings, ga dan vooral zo door. Zak je weg bij bepaalde zoekwoorden? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Bekijk de content op je website en check onderstaande punten:

  • Voldoet je content aan het E-E-A-T principe?
  • Is de content geschreven voor je bezoeker, de doelgroep?
    • Zorg dat je je doelgroep goed begrijpt. Tegen welke problemen lopen ze aan? Waar hebben ze vragen over? Wat willen ze weten?
    • Breng deze behoeften in kaart en maak hier content over in de vorm van tekst, video’s en afbeeldingen.

Kijk ook eens naar je concurrenten en wie de topposities binnen de zoekmachine hebben gepakt. Welke learnings kun je hier uit trekken en toepassen voor je eigen website?

Content schrijven met AI-tools kan iedereen. Maar waardevolle en relevante content schrijven die inspeelt op de behoeften van je doelgroep, dát is wat je topprioriteit moet zijn en wat je uiteindelijk een voordeel zal opleveren.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.