Verlies geen conversieregistraties met Google Consent Mode V2

Geplaatst op 15 februari 2024 door Amber in sea, seo

Maart 2024 staat voor veel Google Ads-beheerders en website eigenaren met rood omcirkeld in de agenda. Niet omdat dan de meteorologische lente begint, maar omdat er vanaf dan strengere regels gelden voor adverteren en het opbouwen van doelgroepen. De oplossing vanuit Google? Consent Mode V2!

De veranderingen vanaf maart 2024

Per maart 2024 zal de Digital Markets Act, afgekort DMA, van kracht zijn. DMA beschermt namelijk Europese consumenten en ondernemers en zorgt voor meer concurrentie en gemak op digitale markten. Daarnaast regelen zij beter toezicht. Dit zal grote veranderingen met zich meebrengen voor bedrijven als Google. DMA legt nieuwe verplichtingen op aan grote bedrijven, waaronder de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming voor het gebruiken van advertentiediensten en andere gepersonaliseerde informatie. Ook wel bekend als Cookie Consent.

Dit betekent dat bedrijven als Google nu zélf verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van toestemming van gebruikers voordat ze hun belangrijkste advertentiediensten kunnen aanbieden. Hierdoor draagt Google nu meer verantwoordelijkheid voor de gegevens van gebruikers dan de eigenaar van de website. Om die reden voert Google een update door in hun bestande Consent Mode applicatie: Consent Mode V2.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja, Consent Mode V2 heb je écht nodig. Maar wat is het nu eigenlijk? Consent Mode is een oplossing van Google die dieper op gebruikers cookievoorkeuren ingaat en wordt gebruikt om te bepalen hoe de zoekmachine moet omgaan met gegevens van bezoekers van je website. Met de geavanceerde versie, namelijk Consent Mode V2, zorg je ervoor dat je je belangrijkste conversiemetingen houdt.

Hierdoor vermijd je het gebruiken van cookies die persoonlijke informatie van de gebruiker bevat, zoals de online identiteit van de gebruiker. In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van willekeurige en tijdelijke identificatiecodes.

Geen cookies = minder data

Wanneer een gebruiker cookies niet accepteert, wordt er beperkte of helemaal geen data verzameld over je websitebezoeker. Met behulp van Google Consent Mode kun je door middel van Machine Learning het aantal geweigerde bezoekers modelleren. Hierbij wordt er een signaal naar diverse tools als Google Ads, Google Analytics en andere diensten verstuurd.

Op basis van dit signaal kan er een nauwkeurige schatting gemaakt worden van het aantal conversies dat door deze bezoekers is gegenereerd. Deze schatting  wordt vervolgens weer doorgestuurd naar de reeds eerder benoemde Google-diensten.

Door de vernieuwde DMA-wetgeving en de steeds veranderende privacywetgeving, heb je bijna geen andere keuze dan starten met de implementatie van Consent Mode V2. Als je afwacht, loop je het risico dat je vanaf maart 2024 dus geen doelgroepen meer kunt opbouwen en minder of helemaal geen conversies meer kunt registreren. Het verliezen van inzicht in rendement van je campagnes ligt dan op de loer. Maar hoe bereid je je voor op de integratie van Consent Mode V2?

Allereerst adviseert Google om actief aan de slag te gaan met een gecertificeerde CMP
Een CMP, oftewel Consent Management Platform, genereert een lijst van cookies die gebruikt kunnen worden en zorgt ervoor dat er overzicht bewaard wordt over de toestemming van websitebezoekers om die in cookies om te zetten.
. Zelfgemaakte cookiebanners zijn hierdoor niet meer toereikend.

Voorbeelden van gecertificeerde CMP’s zijn o.a. Complianz, Consent Manager en Cookiefirst. Om jezelf goed voor te bereiden is het belangrijk om met je webbouwer in gesprek te gaan om Consent Mode V2 te integreren en om te kiezen welke CMP er wordt gekozen.

Liever te vroeg dan te laat

De urgentie om aan de slag te gaan met Google Consent Mode V2 is erg hoog, vanwege het feit dat deze nauw verbonden is met de DMA. Zonder de implementatie van Consent Mode V2 wordt er na maart 2024 geen nieuwe data over nieuwe EER-gebruikers vastgelegd door Google Ads en Google Analytics 4. Dit heeft een flinke impact op advertentiestrategieën, maar ook op dataverzameling in het algemeen. Dit heeft uiteindelijk invloed op de effectiviteit van je advertenties.

Ga dus alvast in gesprek met je webbouwer om alle mogelijkheden te bespreken. Er zijn namelijk meerdere technische oplossingen mogelijk. Heb je vragen of advies nodig? Dan staat ons team klaar om je hier meer over te vertellen!

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.