Wanneer we tijd en moeite steken in het maken van een website, webshop of blog, dan willen we natuurlijk wel dat deze bezocht wordt. Het is daarom van belang om de website te optimaliseren voor Google. Een groot deel van de bezoekers zal immers organisch zijn (via zoekresultaten in zoekmachines zoals Google), waarna je natuurlijk hoopt dat ze ook weer terugkomen in de toekomst. Maar om in die zoekresultaten te verschijnen moet Google wel weten waar de website precies over gaat, zodat de juiste doelgroep kan worden doorgestuurd. Daarnaast moet deze voldoende gestructureerd en leesbaar zijn om te kunnen ranken in de juiste zoekopdrachten. Wij leggen uit wat de stappen zijn in het optimaliseren van een website voor Google.
We gebruiken de term SEO (search engine optimization) als we het hebben over zoekmachineoptimalisatie. Dit wil dus letterlijk zeggen het optimaliseren van een website voor Google met als doel betere online vindbaarheid. SEO bestaat uit verschillende onderdelen die stuk voor stuk de vindbaarheid bevorderen. Wanneer deze allemaal maximaal geoptimaliseerd zijn zal de website makkelijk te lezen zijn voor Google en verschijnt deze hoog in de resultaten van relevante zoekopdrachten. Zo komen er dus bezoekers van de juiste doelgroep op jouw website terecht.
Eén van de belangrijkste eigenschappen van een website is natuurlijk de content. Goede kwalitatieve tekst per pagina is cruciaal om de website te optimaliseren voor Google. Echter kan je het meeste uit de teksten halen doormiddel van de juiste toepassing van SEO. Om te beginnen moet elke pagina moet zijn eigen unieke zoekwoord(en) hebben.
Om zoekwoorden te vinden waar zoekvolume op zit kan in Google AdWords een zoekwoordanalyse worden uitgevoerd. Zo kan je zien op welke relevante zoekwoorden gezocht wordt, en kan je hier content over schrijven. Echter hebben populaire zoekwoorden natuurlijk meer en sterkere concurrentie en is het dus moeilijk om hoog te ranken. Daarom dient er een middenweg gezocht te worden tussen zoekvolume en de hoeveelheid concurrentie. Een andere eenvoudige manier om aan relevante zoekwoorden te komen is door de zoekmachine zelf te openen. Je weet vast wel dat wanneer je begint met typen in Google, jouw zinnen dan voor je worden afgemaakt met mogelijke suggesties. Al deze suggesties zijn dingen die mensen veel zoeken, in andere woorden: woorden met zoekvolume!
Daarnaast staan onderaan de pagina met zoekresultaten nog een aantal suggesties waar veel op gezocht wordt:
Wanneer je een sterk en relevant zoekwoord hebt bepaald voor je nieuwe pagina, dan dien je deze meerdere malen voor te laten komen in de pagina inhoud. Denk hierbij aan de titel, koppen, paragrafen, afbeeldingtitels, afbeelding alt-beschrijvingen, meta-beschrijving en -titel en de URL.
Om duidelijk te maken dat je op dit specifieke zoekwoord gevonden wilt worden, dient jouw pagina hier wel echt over te gaan en relevante informatie te geven. Om die reden gaat Google jouw pagina was koppelen aan de zoekresultaten van het gewenste zoekwoord als deze er ook meerdere malen (op de juiste manier) in is verwerkt. Zorg voor een goede koppenstructuur waar bij het zoekwoord genoemd wordt in de titel (H1) en minimaal één van de koppen (H2). Daarnaast dient het zoekwoord een goede density op de pagina te hebben. Density betekent letterlijk dichtheid: de aantal keren dat het zoekwoord genoemd wordt in verhouding tot de totale hoeveelheid woorden. Probeer hierin echter niet te overdrijven, de tekst moet wel leesbaar blijven. Gebruik het zoekwoord sowieso in de eerste 100 woorden, bij voorkeur in de eerste zin al.
Het is je vast wel eens opgevallen dat als je een afbeelding vanaf een webpagina opslaat, er al een titel voor de afbeelding klaarstaat. In sommige gevallen verschijnt er ook een klein tekstblokje wanneer je met je muis over een plaatje heen gaat. Dit zijn tekenen van een afbeelding die goed is geoptimaliseerd voor Google. Wanneer de zoekwoorden verwerkt zitten in de bestandsnaam van een afbeelding voordat deze wordt geupload en daarnaast ook in de alt-beschrijving (dat kleine tekstblokje wat verschijnt door de muis), dan is deze afbeelding prima geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het zou op deze manier zelfs kunnen dat je gaat verschijnen in Google Images. Altijd mooi meegenomen!
De combinatie van de meta titel en meta beschrijving is een soort visitekaartje wat mensen naar jouw website trekt. Wanneer de website verschijnt in zoekresultaten dan is de meta beschrijving het stukje tekst dat mensen moet aantrekken om te klikken. Deze hoeft niet lang te zijn: denk aan een kort maar krachtige zin of twee met een call to action op het einde. Verwerk ook in de meta titel en beschrijving de zoekwoorden. Deze worden in de meta beschrijving dik gedrukt in de zoekresultaten. Zoals je hieronder ziet is gezocht op ‘SEO uitbesteden’ en is dit hoe de website van ROIpartners er in de zoekresultaten uit komt te zien. Bovenaan staat de meta titel, daaronder de pagina URL en als laatste de meta beschrijving met dik gedrukte zoekwoorden. Dit ziet er verzorgd uit en de beschrijving is kort maar krachtig. Een prima manier om de website te optimaliseren voor Google.
Het waardevol om in de teksten enkele (relevante) interne links te plaatsen, dit helpt Google om vast te stellen waar de pagina over gaat en zorgt voor een stukje structuur. Let wel op dat je zelf die structuur in je achterhoofd houdt bij het plaatsen van interne links. Op een pagina over spijkerbroeken ga je niet linken naar een t-shirt. Je linkt alleen naar dingen die verdieping geven aan de spijkerbroeken, zoals verschillende modellen of de gebruiksvoorschriften van spijkerbroeken. Ga dus niet overdrijven en link alleen naar pagina’s of berichten die oprecht een toegevoegde waarde hebben.
Sterke en zoekwoordgerichte content is de perfecte eerste stap naar het optimaliseren van een website voor Google. Doormiddel van de juiste structuur, content en zoekwoordimplementatie kan Google makkelijk bepalen waar de website over gaat. Probeer geen hyperlink te plaatsen onder woorden zoals ‘klik hier om meer te lezen’ of ‘klik hier voor informatie’, maar gebruik in plaats daarvan relevante woorden om mee te linken, zoals ‘informatie over online marketing’.
Naast de bovengenoemde SEO technieken zijn er nog meer manieren om een website te optimaliseren voor Google. Dit zijn de wat meer technische punten die met de bouw van de website te maken hebben. Denk aan een responsive design, laadsnelheid, gebruikerservaring, menustructuur en de aanwezigheid van een sitemap. Deze elementen dragen bij aan de structuur en leesbaarheid van de website voor zoekmachines zoals Google. Daarnaast is er ook nog linkbuilding.
Een ander onderdeel van SEO is de linkbuilding. Het inzetten van linkbuilding om een website te optimaliseren voor Google is zeer waardevol. Het wil namelijk zeggen dat er externe links naar jouw website worden gegenereerd. Google vindt een pagina of website belangrijker wanneer er veel andere (relevante) websites naartoe linken. Linkbuilding is het actief op zoek gaan naar websites die over soortgelijke onderwerpen gaan en daar contact mee opnemen om tot een link- of artikelruil te komen. Daarnaast kan je doormiddel van het schrijven van interessante en informatieve blogartikelen wellicht externe links genereren. Andere websites kunnen jouw content namelijk gebruiken als aanvullende informatie, doormiddel van een link naar jouw artikel.
Met de vele mogelijkheden is het makkelijk om door de bomen het bos te verliezen. Daarom zijn er gelukkig mogelijkheden om SEO uit te besteden om jouw website te optimaliseren voor Google. Bij vragen of interesse, neem contact op met ROIpartners om de mogelijkheden te bespreken.