Wat is SEO?

Geplaatst op 8 december 2023 door Rene in seo

SEO (Search Engine Optimization), ofwel zoekmachineoptimalisatie, is een onmisbaar onderdeel geworden voor online succes. In de wirwar van zoekalgoritmes en digitale marketingtrends is opvallen van cruciaal belang, en dat is precies waar SEO in beeld komt. In dit artikel gaan we dieper in op wat SEO inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor jouw online aanwezigheid.

SEO verwijst naar de strategieën en technieken die worden toegepast om de zichtbaarheid van een website in zoekmachines zoals Google te vergroten. Het doel is om de website hoger te laten verschijnen in de organische (gratis) zoekresultaten, waardoor meer organisch verkeer wordt gegenereerd. Het is als het ware de kunst en wetenschap van het optimaliseren van jouw online content, zodat zoekmachines deze als relevant en waardevol beschouwen.

Waarom is SEO belangrijk?

  • Verhoogde zichtbaarheid en vindbaarheid: Een geoptimaliseerde website vergroot de kans dat deze wordt opgemerkt door zoekmachines, wat resulteert in een hogere positie in de zoekresultaten.
  • Meer organisch verkeer: Door hoger te verschijnen in de zoekresultaten trek je meer organisch verkeer (Turbo snippet: organisch verkeer is het verkeer wat je binnenhaalt via de gratis zoekresultaten) aan. Mensen klikken eerder op de eerste resultaten die ze zien. Zoals je zelf herkent, klik je nauwelijks door naar de tweede pagina in de Google resultaten.
  • Meer omzet: Bovenstaande drie redenen zijn uiteindelijk de aanleiding voor maar een ding, meer omzet of leads.

Een strategische SEO-aanpak

Als je niet online gevonden kunt worden, ben je in feite niet aanwezig. Het begint dus allemaal met een doordachte en effectieve SEO-strategie.

Er zijn honderden ranking factoren waar Google naar kijkt en je op beoordeelt. Hoewel Google niet prijsgeeft om welke factoren het exact gaat, zijn er vier hoofdpijlers waarvan we zeker zijn dat ze belangrijk zijn: content, techniek en autoriteit.

Google factoren
Google factoren

Aan welke knoppen kan je draaien?

Om de diepte van SEO te begrijpen, moeten we kijken naar de cruciale elementen die het definiëren.

Zoekwoorden (keywords), door bepaalde zoekwoorden op de juiste manier op de webpagina’s terug te laten komen weet Google wanneer hij jouw website moet laten zien. Het is daarbij belangrijk dat er onderzocht wordt waar jouw doelgroep naar op zoek is. Zo’n onderzoek noemen we een zoekwoordonderzoek of zoekwoordanalyse. Hier valt of staat de gehele SEO-strategie mee.

On-page optimalisatie (content)

On-page SEO omvat strategieën die rechtstreeks te zien zijn in de content van je pagina. Dit kan je doen door het optimaliseren van meta-tags, zoals titles en beschrijvingen, tot het structureren van content, alles wat bij draagt aan een zoekmachinevriendelijke website.

Bij het optimaliseren van deze onderdelen wordt er rekening gehouden met het gebruik van de zoekwoorden die uit het zoekwoordonderzoek zijn gekomen. Deze komen terug op de content van de pagina. Met content bedoelen we meer dan alleen ‘tekst’. Zoekmachines lezen namelijk meer uit dan alleen de tekst, ze zien ook afbeeldingen, video’s en audio.

Off-page optimalisatie (autoriteit)

Off-page SEO richt zich op externe factoren die jouw zichtbaarheid beïnvloeden. Dit is het optimaliseren van een website zonder aan de website zelf te sleutelen. Dit betekent ook dat off-page SEO moeilijker te beïnvloeden is.

Een van de drie pijlers van SEO is autoriteit. Dat bouw je op door proactief aan de slag te gaan met off-page optimalisaties. Zoekmachines vinden het namelijk belangrijk dat een website autoritair is, dit beoordeelt hij aan de hand van kwalitatieve backlinks en reviews.

Kwalitatieve backlinks kunnen verzameld worden door linkbuilding in te zetten. Bij linkbuilding wordt jouw pagina benoemd op een ander domein. Het is belangrijk dat deze domeinen wel een goede “waarde” hebben.

Kwalitatieve backlinks kunnen verzameld worden door linkbuilding in te zetten. Bij linkbuilding wordt jouw pagina benoemd op een ander domein. Het is belangrijk dat deze domeinen wel een goede “waarde” hebben. Deze waarde noemen we de DA (Domein Autoriteit)
De DA-waarde wordt uitgedrukt met een getal, op een schaal van 0 tot 100. Hoe hoger je DA-waarde, hoe beter je autoriteit.
. Dit domein geeft dan als het ware aan de zoekmachine mee dat jouw pagina ook van goede waarde is.  

Technische SEO (techniek)

Ook is het belangrijk dat de website beschikt over een sterke technische basis. Dit is niet alleen voor de bezoeker belangrijk, maar ook voor de zoekmachines. Onderstaande onderwerpen moeten allemaal in orde zijn om te kunnen stellen of de techniek van een website op orde is:

  • Duidelijke URL-structuur, hier valt ook intern linken en het gebruik van kruimelpaden onder.
  • Gebruik van sitemaps
  • Gebruik van SSL-certificaat
  • Gebruiksvriendelijke URL’s
  • Het aantal 404-pagina’s
  • Het aantal redirects
  • Optimale laadsnelheid
  • Mobiele gebruiksvriendelijkheid

Wat brengt de toekomst voor SEO?

Google is continu aan het ontwikkelen. SEO is daarom geen eenmalige activiteit, maar eerder een doorlopend proces. Het vereist een strategische aanpak om voortdurend te verbeteren en aan te passen aan veranderende zoekalgoritmes. Innovaties zoals voice search en AI veranderen het landschap op het moment. Het is van belang om proactief om te gaan met deze technologische vooruitgangen.

Zoekmachine wordt antwoordmachine

We zien dat “zoekers” op een andere manier gebruik maken van een zoekmachine. Ze stellen namelijk steeds meer vragen in plaats van dat ze zoeken op losse woorden. Bijvoorbeeld: Hoe lang moet spaghetti koken? Dit heeft te maken met het gebruik van voice search, hierbij wordt er via een ingesproken bericht gezocht op Google.

Google is altijd al een antwoordmachine geweest, maar kan dankzij deze ontwikkeling nog beter in die rol springen. Dit heeft het logische gevolg dat de veelgestelde vragen op een pagina nog belangrijk worden.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.