Waarom is de interne linkstructuur op je website zo belangrijk?

Geplaatst op 30 april 2019 door Mitchell in Uncategorized

Iedereen die zich wel eens in SEO heeft verdiept, weet dat een goede interne linkstructuur op een website belangrijk is. Met andere woorden: de juiste structuur verbetert je vindbaarheid op het web. Maar hoe werkt dit nu precies en waaróm is de interne structuur op je website zo belangrijk? We leggen het aan je uit in deze blog.

Wat is een interne linkstructuur?

Voordat we ingaan op het belang van een goede interne linkstructuur, is het handig om te weten wat het precies is. Het plaatsen van interne links binnen je website wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. Voor website-eigenaren is dit de manier waarop ze de structuur van de website aangeven. Dit gebeurt om twee redenen.

Duidelijkheid voor bezoekers

Allereerst doe je dit voor bezoekers, zodat het voor hen meteen duidelijk is hoe de website in elkaar zit. Op deze manier is het makkelijk om op de site te navigeren. Moet je als bezoeker te lang zoeken? Dan is er iets mis met de website. Een website hoort overzichtelijk en gebruiksvriendelijk te zijn. Een goede interne linkstructuur is daarbij cruciaal.

Voor Google

Een andere reden om een correcte interne linkstructuur te gebruiken is voor Google. Je doet dit zodat de zoekmachine de indeling van je website begrijpt. Door de juiste links te plaatsen, ziet Google verbanden tussen de pagina’s op je website. Ook kan de zoekmachine hierdoor een inschatting maken van de waarde per pagina. Welke pagina is belangrijk en welke minder? Door dit duidelijk aan te geven met de juiste interne links, is je website gemakkelijk te indexeren. De kans dat deze hoog in de zoekresultaten naar voren komt, wordt daarmee groter.

Daarnaast geef je met het plaatsen van de juiste links waarde door naar andere pagina’s. De hoeveelheid waarde die de pagina doorgeeft, noemen we link juice. Je geeft dus als het ware een beetje waarde van de ene pagina door naar de ander. Pagina’s die veel backlinks bevatten, krijgen hierdoor meer waarde en verschijnen vervolgens hoger in de zoekresultaten.

Verschil interne en externe linkbuilding

Voor we je uitleggen hoe je de structuur op je website verbetert, is het goed om te weten dat interne linkbuilding iets anders is dan externe linkbuilding. Bij de interne linkstructuur – de naam zegt het al – gaat het puur om de links binnen je eigen website. Bij de externe linkstructuur gaat het om links van buitenaf. Dit zijn links vanaf andere websites en worden ook wel backlinks genoemd. Beide manieren zijn belangrijk voor je vindbaarheid. Het grote verschil is echter dat je de interne links op je website helemaal zelf bepaalt. Je hebt er de volledige controle over. Benieuwd hoe je de interne linkstructuur optimaliseert én duidelijk maakt voor Google? In de volgende alinea’s geven we je een aantal tips.

interne linkstructuur

1) Zorg voor een duidelijke hiërarchie

Om te beginnen is het verstandig om een duidelijk hiërarchie op je website aan te brengen. Het beste doe je dit met een piramidestructuur. De homepage staat hierbij bovenaan de piramide. Deze verwijst vervolgens – via het menu – naar verschillende hoofdcategorieën. Hieronder hangen dan weer subcategorieën, met daaronder product- of dienstenpagina’s. Op deze manier is het voor Google duidelijk welke pagina het belangrijkst is. In dit geval krijgt de homepage de meeste waarde, waardoor deze uiteindelijk als hoogste naar voren komt in de zoekresultaten.

2) Maak een XML-sitemap aan

Zodra je een duidelijke linkstructuur binnen je website hebt, wordt het voor Google makkelijker om pagina’s te indexeren. Met indexeren bedoelen we het registreren van pagina’s binnen de database van de zoekmachine. Dit gebeurt door middel van een crawler. Met een juiste indexatie binnen de database, is je website beter vindbaar.

Om Google te helpen met het indexeren van je website, is het raadzaam om een XML-sitemap aan te maken. Vooral bij grote websites met veel pagina’s is dit aan te raden. Het indexatieproces zal hiermee aanzienlijk versneller. In een eerder geschreven artikel leggen we uit wat een XML-sitemap is. Wil je weten hoe het aanmaken van een XML-sitemap werkt? Op de website van Google wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een XML-sitemap aanmaakt.

3 De juiste anchor text

De anchor text is een klikbare stukje tekst op een pagina. Hieraan is een link gekoppeld, die verwijst naar een andere pagina. Wil je naar een andere pagina linken? Dan is het verstandig om een goede anchor text te gebruiken. Maar wat is een goede anchor text en wat niet?

Misschien klinkt het je logisch in de oren om ‘klik hier’ als anchor te gebruiken. Toch is dit niet de beste keus. Beter kun je duidelijk aangeven waar de webpagina van de desbetreffende link over gaat. Het gaat dus om relevantie. Een relevante anchor text is zowel fijn voor jouw bezoekers, als voor Google. Waarom dit zo is, leggen we hieronder uit met een simpel voorbeeld.

Stel, je bent eigenaar van een website. In één van de pagina’s op je website, verwijs je naar een andere pagina die gaat over online marketing. Hiervoor maak je een link aan die de anchor text ‘online marketing’ bevat. Ter illustratie vind je hieronder een goed en een fout voorbeeld:

Goed
Meer weten? Op de pagina online marketing vind je alle informatie.

Fout ✘

Meer weten over online marketing? Alle informatie vind je hier.

Gebruik je de goede manier? Dan is het voor zoekmachines makkelijker te achterhalen waar de pagina over gaat. Ook begrijpt Google de samenhang van je website op deze manier beter, wat uiteindelijk zorgt voor een hogere positie in de zoekresultaten.

4 Relevantie

Hierboven las je al dat het belangrijk is om de juiste anchor text te gebruiken. Deze tekst van de link moet relevant zijn, maar dat geldt ook voor de pagina waar je naartoe linkt. Met andere woorden: link niet alleen om te linken, maar link vooral omdat het relevant is. Heb je een pagina over tuinen? Dan is het natuurlijk niet relevant om te verwijzen naar een pagina over treinreizen. Daarnaast is het ook totaal niet logisch. Google denkt daar hetzelfde over en straft het zelfs af. Link dus alleen naar pagina’s die met het onderwerp te maken hebben. Op deze manier voorkom je teleurstellingen bij je bezoekers (ze worden niet zomaar naar een willekeurige pagina doorgestuurd) én je houdt Google te vriend. Win-win!

Tot slot

Zoals je leest zijn er verschillende zaken die helpen om de interne linkstructuur van je website te verbeteren. De basis is relatief simpel, maar een juiste uitvoering is soms nog een uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat jouw website de juiste interne linkstructuur heeft, maar ook gebruiksvriendelijk en logisch is?

We begrijpen het als je niet precies weet hoe je dit aanpakt. Gelukkig hoef je dit ook niet allemaal alleen te doen. Bij ROIpartners helpen we je er graag mee. We maken jouw website beter vindbaar met behulp van SEO en SEA. Benieuwd wat we voor jou (en jouw bedrijf) kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer