Voordat u van start gaat met de zoekmachine optimalisatie, moet er een keuze worden gemaakt op welke zoekwoorden u gaat inzetten. Het ligt voor de hand die zoekwoorden te kiezen die het vaakst gezocht worden, dat zijn namelijk de meest populaire zoekwoorden. Echter onthoud dat u niet de enige bent die wil scoren op deze populaire zoekwoorden. Het is daarom van belang om te onderzoeken of u wel kunt scoren op deze woorden.
Er zijn diverse strategieën om tot een goede zoekwoordlijst te komen:
– U kiest de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume.
– U kiest zoekwoorden met de minste concurrentie.
– U kiest zoekwoorden uit met een interessant zoekvolume, maar met weinig concurrenten.
– U kiest zoekwoorden waarop u al heel goed scoort om die score te behouden.
– U kiest zoekwoorden waarop uw site nog in het geheel niet scoort om een nieuwe markt aan te boren.
– U kiest zoekwoorden waarop uw site al een beetje scoort en waar een interessante zoekvolume verbetering op te behalen valt om die te verbeteren.
– U kiest zoekwoorden waarop u al heel goed scoort en u gaat de long tail van die zoekwoorden benutten.
– Uw eigen strategie.
De keuze van de strategie is afhankelijk van diverse factoren. Als u een sterke site hebt die al scoort op zoekwoorden met veel concurrentie, kunt u dit sterke staaltje herhalen voor andere hoge volume zoekwoorden.
Als uw site net nieuw is en nog niet ‘sterk’, dan zult u zich moeten richten op zoekwoorden met weinig concurrentie en dan langzaam opbouwen naar woorden met meer zoekvolume.
Weet u niet precies hoe u een zoekwoordanalyse moet houden? Online marketing bureau ROIpartners is u daarbij graag vrijblijvend voor u van dienst.