Het is inmiddels alweer even geleden dat Google shopping advertenties voor Google Afbeeldingen introduceerde. Verschillende retailers zijn al met deze manier van adverteren aan de slag gegaan. In de tussentijd hebben ze op het hoofdkantoor van Google niet stilgezeten. Sterker nog, de mogelijkheden voor shopping advertenties zijn juist nog verder uitgebreid. Vanaf de week van 15 juli is het mogelijk om shopping advertenties ook in YouTube en Google Discover te weergeven. Wat houdt dit precies in?
Voordat we verder ingaan op shopping advertenties voor YouTube en Google Discover, is het goed om even stil te staan bij de mogelijkheden die er op dit moment al zijn. Zoals hierboven genoemd is het sinds een tijdje mogelijk om shopping advertenties via Google Afbeeldingen te weergeven. Dit maakt het voor webshop eigenaren mogelijk om op een visuele manier te adverteren. Advertenties komen niet alleen naar boven binnen de reguliere zoekresultaten van Google, maar ook via Google Afbeeldingen. Op deze manier breng je jouw product of dienst onder de aandacht bij gebruikers die nog in de inspiratiefase zitten. Met andere woorden: je bereikt een bredere doelgroep.
Deze mogelijkheid is overigens niet alleen nuttig voor ondernemers. Ook voor consumenten werkt dit prettig. Het scheelt namelijk enorm veel zoekwerk! Stel dat je als consument inspiratie aan het opdoen bent voor bruin lederen enkellaarsjes. Je gebruikt hiervoor Google Afbeeldingen. Toevallig kom je een afbeelding tegen met preciés de laarsjes die je in gedachten hebt. Normaal gesproken is dit het moment dat je op zoek gaat naar een webshop waar ze deze schoenen verkopen. Met de lancering van shopping ads in Google Afbeeldingen is dit niet meer nodig. Je klikt namelijk direct door, krijgt meteen alle productinformatie te zien en kunt het item vervolgens direct bestellen.
Tot zover een terugblik op de huidige mogelijkheden voor shopping advertenties. Het mag duidelijk zijn dat dit diverse mogelijkheden biedt voor ondernemers en veel shopping-gemak voor consumenten. Maar hoe zit het nu precies met shopping advertenties voor YouTube en Google Discover?
We kennen allemaal het platform YouTube. De één gebruikt het om zijn favoriete vlog-serie te bekijken, voor de ander is het een inspiratiebron voor nieuwe recepten. Kortom, YouTube heeft ontzettend veel gebruikers die allemaal hun eigen interesses hebben. Zet je jouw shopping advertenties in via YouTube? Dan worden deze voortaan ook binnen dit platform getoond. Hiermee verbreed je niet alleen je advertentiekanalen, maar mogelijk ook je doelgroep!
Google Discover is over het algemeen iets minder bekend dan YouTube. Maar dat maakt shopping advertenties Google Discover zeker niet minder interessant. Google Discover is een app waarmee je toegang krijgt tot content die voor jou interessant is. Denk aan nieuwsitems, video’s en sportuitslagen. Via de app krijg je constant updates binnen van content binnen jouw interessegebied. En het mooie is? Je hoeft er niet naar te zoeken, je krijgt het gewoon op een presenteerblaadje aangeboden.
Maar hoe weet Google dan wat mijn interesses zijn? Dit bepaalt de zoekmachine aan de hand van de content die je volgt. Daarnaast kun je ook zelf aangeven welke updates je wilt zien en welke niet. Zo krijg je enkel de informatie te zien die voor jou interessant is. Adverteer je als ondernemer via Google Discover? Dan wordt jouw product of dienst getoond aan personen waarbij dit binnen hun interessegebied valt. Je advertentie sluit hierdoor dus automatisch beter aan op de gebruiker. Dit maakt de kans dat er uiteindelijk een conversie uitkomt een stuk groter!
Nu je weet dat het mogelijk is om shopping advertenties in YouTube en Google Discover te weergeven, ben je waarschijnlijk benieuwd hoe dit werkt. Heb je al shopping advertenties ingesteld? Dan hoef je in principe niets extra’s te doen om deze advertenties in YouTube en Google Discover te weergeven. Jouw ingestelde campagnes worden vanaf 15 juli namelijk automatisch ingesteld voor deze platformen. De gegevens voor deze shopping advertenties worden gerapporteerd via het Google Display Netwerk. Wil je jouw advertenties liever niet via deze platformen weergeven? Je kunt je hiervoor eenvoudig afmelden door dit uit te vinken in de campagnenetwerkselectie. Deze optie om af te melden is overigens pas later beschikbaar, namelijk vanaf 17 juli.
Ben je geïnteresseerd in shopping advertenties voor YouTube en Google Discover en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Bij ROIpartners helpen we jou hier graag mee. We zijn expert op het gebied van online vindbaarheid. Met behulp van SEO en SEA maken we jouw bedrijf beter vindbaar op het web. Benieuwd? Neem vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag wat we voor jou (en jouw bedrijf) kunnen betekenen!