Linkbuilding anno 2021: waar moet ik op letten?

Geplaatst op 23 april 2021 door Farlo in nieuws, seo

Linkbuilding is een van de belangrijkste middelen die je in kunt zetten om jouw belangrijkste pagina’s beter te laten scoren in Google. Ook in 2021 hecht Google veel waarde aan backlinks (links van externe websites naar jouw site) en dus is dit een goed moment om je kennis op het gebied van linkbuilding op te frissen. In dit artikel helpen we je op weg.

Waarom linkbuilding?

Zoals gezegd zijn backlinks een belangrijke maatstaf voor Google. In 2016 verklapte de zoekmachine al dat backlinks, na de organische content, de belangrijkste ranking factor is. Hierbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Uiteraard ziet Google het liefste organische content die zo relevant en interessant is dat iedereen het wilt delen. Grote spelers zoals Amazon en Bol.com krijgen dit voor elkaar. De meeste bedrijven moeten echter hard werken voor hun vindbaarheid en hebben een minder hoge autoriteit, waardoor de organische content niet toereikend voor een toppositie binnen Google. Maar daar zit ook de grootste uitdaging in verscholen, want hoe zorg je ervoor dat anderen naar jouw site gaan linken? Zeker met een nieuw domein sta je al direct achter op de concurrentie. Met linkbuilding kun je die achterstand omzetten in een voorsprong. Maar hoe werkt het ruilen van backlinks? De ABC-linkruil vormt de basis van iedere linkbuildingstrategie.

De ABC-linkruil

De ABC-linkruil is ook in 2021 nog altijd een nuttige methode om links te ruilen met andere domeinen. Bij een ABC-linkruil zijn drie domeinen betrokken. Jij hebt een domein (A) met een belangrijke pagina en wilt graag dat domein (B) naar jouw belangrijkste pagina linkt. Maar bij een ruil moet je ook iets terug kunnen geven. Een link van domein A naar B lijkt dan voor de hand liggend. Helaas is het niet zo eenvoudig, want Google herkent zo’n AB-linkruil meteen en vermindert de waarde van de backlinks. Met een ABC-linkruil gebruik je een derde domein (C) om naar domein B te linken. Met deze strategie is het voor Google bijna onmogelijk om de linkruil te herkennen.

Wat betekent dit voor jou? Om domein A niet te vervuilen met backlinks en een AB-ruil te voorkomen, heb je een derde domein nodig. Kun je dan zomaar een domein maken en dat als C-domein gebruiken voor je ABC-linkruil? Nee, want niemand wil een link ruilen met een domein met een lage autoriteit. Als je goede links op je A-domein wilt ontvangen, zul je dus ook aan de waarde van het C-domein moeten werken.

ABC-linkruil constructie
Maak gebruik van ABC-linkruils om je autoriteit te verhogen.

Hoewel niet 100% is vastgesteld hoe Google de waarde van een link meet, zijn er wel een aantal criteria waarop een link wordt beoordeeld volgens experts. Hoe beter je voldoet aan deze criteria, hoe waardevoller de link en hoe meer autoriteit je website opbouwt.  

Eén van de meest belangrijke vereisten is een variërend ankertekstprofiel opstellen. De ankertekst is de tekst waaruit een interne of een externe link uit bestaat. Het vertelt Google waar de pagina gelinkte pagina over gaat. Je wilt met linkbuilding verwijzen naar de belangrijkste pagina’s van je website. Al je ankerteksten hetzelfde, belangrijke zoekwoord geven, kan nadelig zijn voor je ranking. Zorg daarom altijd voor voldoende variatie tussen ankerteksten op een gezonde en natuurlijke manier. Dit geldt ook voor de URL’s als link. Gebruik je continu dezelfde URL als link in je tekst? Dan werkt dit in je nadeel. Hier moet ook een gezonde balans in zijn. Kortom, blijf voldoende afwisselen van ankerteksten en links in de content om een sterk profiel op te bouwen.

Plaats ook niet te veel links op één pagina, omdat deze onderling met elkaar zullen concurreren en zo de autoriteit mogelijk naar andere pagina’s wordt overgedragen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Maximaal twee links op een pagina zijn optimaal.

Bij linkbuilding kun je verwijzen naar verschillende bestemmingen. Dit zijn: 

  • De homepage 
  • De belangrijkste landingspagina’s waarmee je hoog wilt scoren 

Afhankelijk van de soort tekst en de insteek van de tekst kan tactisch worden bepaald naar welke bestemmingspagina de link gaat. Door te rouleren blijft de natuurlijke variatie tussen links behouden.  

Zelf doen of uitbesteden?

Het creëren van kwalitatieve links over kwantitatieve links is dus cruciaal bij linkbuilding. De kwaliteit wordt bepaald door de relevantie van de link en de autoriteit van de website. Als ervaren marketingbureau beschikken wij over een breed netwerk aan domeinen met hoge DA-waardes die we in kunnen zetten als C-domein voor jouw linkruils.  We houden ons dagelijks bezig met het onderhouden van onze domeinen en door gebruik te maken van de succesvolle ABC-formule helpen we jouw website hoger te laten scoren in Google.  

Linkbuilding inzetten voor jouw bedrijf?
Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.