Inmiddels is het al een tijdje op de markt: Google Voice Search. Deze nieuwe manier van communiceren en zoeken zorgde afgelopen jaar voor een kleine revolutie in de wereld van tech en gadgets. Google blijft voor de troepen uit lopen als het gaat om Search Engine Optimalization (SEO). Inmiddels heeft de trend zich in een stijgende lijn voorgezet en maken steeds meer bedrijven gebruik van deze nieuwe Google-applicatie. Hoe krijgt de techgigant dit voor elkaar? En wat kun je eigenlijk met Google Voice Search?
Het inspreken van zoekopdrachten, of Voice Search in het Engels, is een 21e-eeuwse manier om zoekopdrachten via het internet te zoeken. En dat zonder toetsenbord. Ook kun je met Voice Search opdrachten aan je telefoon, tablet of computer geven. En het bedrijf uit Silicon Valley is ook zeker niet de enige die het toepast in zijn producten. Naast Google hebben ook andere bedrijven Voice Search toegevoegd in hun producten, denk bijvoorbeeld aan Siri van Apple of Cortana van Microsoft. Hoewel Google het concept Google Voice Search al in 2011 op de markt bracht, blijkt het vooral de laatste jaren een interessante toepassing voor zowel het gehele bedrijfsleven als de onlinemarketingwereld te zijn.
Dit komt omdat de techniek achter Voice Search in de afgelopen jaren steeds verbeterd is. Waar je in het begin eerst nog wat knullige antwoorden kreeg bij Google Voice Search, kun je inmiddels vrij ingewikkelde (zoek)opdrachten doorgeven. Dit gebeurt nauwkeurig en ook kunnen de antwoorden worden voorgelezen. Misschien is het voor de oudere generatie nog wat vreemd om in het openbaar tegen je telefoon te praten, voor jongeren is het anno 2019 steeds gebruikelijker om niet alleen berichten maar ook vragen over het openbaar vervoer, de dichtstbijzijnde supermarkt of parkeerplaats direct aan hun telefoon te vragen.
Google Voice Search is populair, maar de mogelijkheid om een (zoek)opdracht in te spreken is natuurlijk niet alleen op producten van Google van toepassing. Zo hebben de meeste telefoons tegenwoordig bijvoorbeeld een manier om zoekopdrachten in te spreken. Met de komst van betere apparatuur naar Nederland, met name de Google Home-luidspreker, werd het echter mogelijk om ook zonder je telefoon zoekopdrachten via andere kanalen en in huis te verzenden. Google Voice Search kwam al snel als populairste gadget bovendrijven en vond afgelopen jaar via dit kleine witte doosje zijn weg naar de huiskamer, keuken of slaapkamer. De Home Speaker van Google bleek een schot in de roos. Door het apparaat is het nu mogelijk om je tv, radio, mail of agenda op te vragen. Voice Search vertelt dan wat je die dag op de planning hebt staan of zapt naar je favoriete programma.
De eigenschappen van de smart speakers lijken eindeloos. De smartspeakers zagen in 2018 een grote toename. In het tweede kwartaal van 2018 werden er wereldwijd bijna 17 miljoen stuks verkocht, meldt het technologieplatform Canalys in een onderzoek uit 2018. Dit is een toename van 187 procent vergeleken met 2017. Hiervan waren met afstand de meest verkochte smart speakers van Google. En dan met name de Google Home-speaker, die over het algemeen wordt gezien als het paradepaardje van het internetbedrijf. De meeste exemplaren gingen volgens het onderzoek trouwens niet in Europa of de Verenigde Staten over de toonbank: die eer gaat naar China.
Deze moderne zoekwijze ook interessant voor bedrijven die werken aan de verbetering van de online vindbaarheid van zichzelf of hun klanten. Maar hoe kun je als bedrijf optimaal gebruikmaken van Google Voice Search voor de verbetering van je SEO? Dat werkt vrij eenvoudig. Als je al werkt aan je SEO als bedrijf moet je ook bij Voice Search dezelfde vuistregel aanhouden als bij SEO via je desktop: het loont altijd om zo ver mogelijk bovenaan in Google te komen. Zo ook voor mensen die via ingesproken vragen zoeken. Hoe hoger je te vinden bent in Google, hoe sneller de Voice Search jouw bedrijf heeft gevonden. Eigenlijk leest Voice Search dus gewoon de beste en snelste zoekresultaten uit Google voor. Let wel op: als klanten of geïnteresseerden naar je webpagina willen gaan, kan het laden even duren. En dat is natuurlijk vervelend. Want klanten hebben daar niet altijd de tijd voor over. Omdat de klant van de gesproken Voice Search afhankelijk is, is het daarom belangrijk om je webpagina up to date te houden en ervoor te zorgen dat hij snel laadt.
Het is bovendien belangrijk om je berichten kort en goed leesbaar te houden. Content die te lang duurt om uitgesproken te worden door Voice Search kan een echte dooddoener zijn. Als je je als bedrijf op de online vindbaarheid via Google Voice Search wilt richten is dit een belangrijk punt om te onthouden. Een tip van ons: content kun je beginnen met een korte inleiding van hooguit dertig à vijftig woorden. Zorg dat dit stukje tekst bondig is, maar tegelijk ook de kern van het product of dienst bevat. Zo zal Google Voice Search er minder lang over doen om de tekst uit te spreken.
Kort en krachtige content is dus belangrijk. Met name in sectoren als online webshops, ongediertebestrijding, horeca of services zoals klusbedrijven of lekkagemonteurs is het belangrijk om makkelijk vindbaar en snel gevonden te worden. Vaak heeft een potentiële klant niet de tijd om uitgebreid te zoeken. Dit kan gewild of ongewild zijn. Ook gaat het bij deze sectoren om een klantendoelgroep die specifiek in die regio actief is. Deze klanten zijn vaak op zoek naar een vrij specifieke wens of snelle oplossing van een probleem. Hoe dan ook: voor deze sectoren is het belangrijk dat ze profiteren van een goede en krachtige SEO-tekst op hun website. Echter is het voor ieder bedrijf natuurlijk verstandig en aan te raden om een zo sterk mogelijke SEO te hanteren.
Wil je als ondernemer, bedrijf of klant zelf ook gebruikmaken van Voice Search voor het verbeteren van jouw SEO en de online vindbaarheid van je bedrijf of klanten? ROIpartners biedt passend advies op het gebied van SEO. Ook kunnen wij je helpen met het op touw zetten van je eigen SEO-campagne. Als bedrijf werken we met eigen geschreven content aan het verbeteren van jouw website. Op verzoek van onze klanten kunnen we dan ook doelgroepgericht en ook mediumgericht schrijven. Interesse? Neem dan eens contact op met ons. Wij helpen je graag met raad en daad!