Ieder jaar bundelt Google de populairste zoektermen van het jaar in: a Year of Search. Ook die van 2021 zijn inmiddels bekend. Het geeft een uniek inzicht in de meest voorkomende zoekopdrachten die vaak een direct gevolg zijn van een ingrijpende gebeurtenis. Waar zochten Nederlandse gebruikers dit jaar het meeste op? Niet alleen zoekopdrachten rondom het coronavirus waren populair, er waren nog veel meer onderwerpen waar vaak op gezocht werd. We maken de top 5 meest gezochte opdrachten bekend van afgelopen jaar.
De interactieve Year in Search samenvatting wordt zowel voor individuele landen als op wereldwijd niveau ontwikkeld. Google verdeeld de meest gezochte zoektermen op in diverse categorieën. Denk aan algemene opdrachten, sport, technologie, TV series en films, maar ook een top 5 van veelgestelde vragen beginnend met ‘hoe’ staat ertussen.
In Nederland zochten we het meest naar Peter R. de Vries. De top 5 bestond verder uit:
Het verdrietige nieuws rond Peter R. de Vries is vrijwel niemand ontgaan. Deze ingrijpende gebeurtenis heeft indruk gemaakt en dat is terug te zien in het aantal zoekopdrachten. Het EK voetbal en de stemwijzer scoorden eveneens hoog. Vorig jaar stonden COVID-19 en corona bovenaan, maar deze termen zijn dit jaar uit de lijst verdwenen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de dagelijkse toevoer van informatie over dit onderwerp. Corona gerelateerde zoektermen staan wel in de top 5.
Andere zoekopdrachten die tot de top 10 behoorden waren; sneeuwradar, Olympische Spelen, iPhone 13, Nelson Valkenburg en Whatsapp-storing.
Bij het samenstellen van het overzicht kijkt Google niet naar de meest uitgevoerde zoekopdrachten, maar naar onderwerpen waar een grote stijging te zien is. Zou Google dit niet doen, dan zouden woorden als YouTube en vacatures ieder jaar opnieuw bovenaan staan.
Door Year in Search door te nemen, wordt nogmaals duidelijk wat en hoeveel er wel niet gebeurd in slechts één jaar. Wij hebben ook zeker ons steentje bijgedragen aan een aantal van de populairste zoekopdrachten van 2021. Welke populaire termen en trends we in 2022 gaan zien, daar komen we snel genoeg achter. Het nieuwe jaar staat voor de deur. Via onze blog houden we je op de hoogte van de allernieuwste Google, SEO, SEA en content marketing trends!
Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.