Zet u al in op strategische zoekwoorden?

Geplaatst op 27 maart 2014 door Mitchell in Uncategorized

Voor wie is dit artikel bedoeld?

  • U bent overtuigd van de waarde van zoekmachines
  • U kent de waarde van hoge zoekmachine posities voor uw webshop
  • U wilt beter gevonden worden op zoekwoorden die voor u belangrijk zijn

Voldoet u aan bovenstaande criteria? Dan is nu de belangrijkste vraag: Met welke zoekwoorden wilt u beter vindbaar zijn in de zoekmachine? Namelijk niet ieder zoekwoord is voor iedere webshop-eigenaar relevant. Hier bestaan nogal wat meningsverschillen over.

Ik wil op alle woorden gevonden worden!

Veel webshop-eigenaren willen zo snel mogelijk op zo veel mogelijk zoekwoorden gevonden worden. Het beter vindbaar maken van uw webshop is echter een lange termijn project. Daarnaast investeert u tijd en geld in uw webshop, dus is het belangrijk dat u resultaatgericht te werk gaat. Lang niet ieder zoekwoord is belangrijk genoeg voor u om in te investeren.

Een concreet voorbeeld:

U heeft een webshop in kleding. Het eerste wat in u opkomt is dat u gevonden wilt worden op het woord “kleding”, dit is immers uw core-business. Beseft u zich echter hoeveel concurrentie er op dit zoekwoord zit en hoeveel effort u er dus in moet steken voordat u ook maar een klein beetje zichtbaar bent? Daarbij komt ook nog de vraag: Hoe goed zal dit woord converteren?

Wij adviseren webshops om te denken aan specifiekere zoekwoorden. Relevantie is hierbij het sleutelwoord. Denk aan zoekwoorden op product- of categorieniveau. Zoekwoorden als: “heren jeans”, “dames t-shirts”, “G-star jeans” of “spijkerbroeken voor mannen” zijn al een stuk specifieker. Nog specifieker: “dames t-shirts lange mouwen”, “dames t-shirts met v hals”, “heren jeans slim fit”, etc. Hoe specifieker het zoekwoord, hoe groter de kans op een verkoop. Daar draait het toch uiteindelijk allemaal om?

Een fietsenmaker in Groningen

Het is arbeidsintensiever om op landelijke zoekwoorden te willen scoren, dan op regionale zoekwoorden. Voor sommige bedrijven is een lokale vindbaarheid zelfs belangrijker dan landelijke vindbaarheid. Onlangs kregen wij een aanvraag van een fietsenmaker in Groningen. De eigenaar wilde beter gevonden worden op zoekwoorden als: “fietsenmaker”, fiets kopen”, “fiets laten maken”, “fiets reparatie” en “tweedehands fietsen”.

Tijdens een persoonlijk gesprek hebben wij de fietsenmaker kunnen uitleggen dat deze woorden niet relevant genoeg zijn voor hem om in te investeren. Wat zou deze meneer eraan hebben dat iemand uit Breda met een kapotte fiets op zijn website terecht komt? Dit bezoek zal namelijk nooit converteren. Wij hebben de fietsenmaker aangeraden om zich te richten op zijn lokale vindbaarheid in Groningen. De zoekwoorden die voor hem wel interessant zijn? “Fietsenmaker Groningen”, fiets kopen in Groningen”, “fiets laten maken in Groningen”, “fiets reparatie Groningen” en “tweedehands fietsen Groningen”. Een klein verschil in zoekwoorden, met een groot verschil in resultaat!

Op welke zoekwoorden wilt u beter gevonden worden?

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer