De komst van ChatGPT zorgde voor flink wat opschudding in het online zoeklandschap. De kunstmatige intelligentie is in staat om content te genereren die haast niet te onderscheiden is van teksten die door mensen zijn geschreven. Inmiddels heeft Google een eigen AI-tool geïntroduceerd, genaamd Bard. In dit artikel vertellen we meer over wat Artificial Intelligence (AI) is en hoe dit is gelinkt aan contentcreatie, wat de voor- en nadelen zijn en wat voor stappen Google al genomen heeft op het gebied van AI.
Hoewel we op dit moment zelf nog geen gebruik maken van kunstmatige intelligentie, houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.
Er is nog geen concrete duidelijkheid over alle functionaliteiten van Google Bard. Wel weten we dat gebruikers gerichte vragen kunnen stellen waarop Bard antwoorden met informatie geeft. Bard werkt op basis van het Language Model for Dialogue Applications, oftewel LaMDA. Dit model is niet nieuw, het bestaat zelfs al jaren. LaMDA is ontworpen om vloeiende conversaties te hebben over tal van onderwerpen, vergelijkbaar hoe mensen met elkaar converseren. Dit conversatiemodel is echter niet publiekelijk beschikbaar.
Google Bard gebruikt een light versie van het LaMDA. Daardoor is er minder rekenkracht nodig, kunnen meer mensen er gebruik van maken en hoopt Google meer feedback te krijgen. Volgens Sundar Pichai – CEO van Google, is Bard een experimentele AI-dienst die als doel heeft wereldwijde kennis te combineren met de kracht, intelligentie en creativiteit van grote taalmodellen.
Google Bard is in staat om bijvoorbeeld in jip-en-janneketaal uit te leggen aan een negenjarige welke ontdekkingen de James Webb telescoop heeft gedaan. Ook kan de chatbot volgens Google twee films met elkaar vergelijken of lunchideeën bedenken op basis van de ingrediënten die de gebruiker in huis heeft.
Bard is opengesteld aan een testgroep, maar de tool zal naar verwachting ook beschikbaar worden voor een groter publiek.
Google Bard is slechts het begin. Bepaalde AI-features zullen binnenkort ook onderdeel worden van Google Search. Zo zal AI het mogelijk maken om complexe informatie en meerdere perspectieven te verpakken in een begrijpelijk en makkelijk leesbaar overzicht, zodat je snel het grote geheel kunt begrijpen en meer kunt leren. Deze functie zal binnenkort uitgerold worden.
Het toenemende gebruik van AI-technologieën roept ook veel vragen op. Want hoe kan Google onderscheiden wat door mensen en wat door artificial intelligence geschreven is? En in hoeverre is de beschikbare informatie nog betrouwbaar? Komt er juist niet meer fake news online? En wat voor invloed heeft dit op hardverdiende posities?
Google geeft aan dat de beoordelingscriteria zijn ingesteld om originele content die van hoge kwaliteit is te belonen. Kortom, content die voldoet aan het aan E-E-A-T principe: ExperienceEchter zijn de tools van Google steeds beter in staat om AI-content en menselijk geschreven content te onderscheiden. Het is dus belangrijk dat je AI-gegenereerde content aansluit bij de informatiebehoefte van gebruikers en van hoge kwaliteit is. Daarnaast is je positie in Google niet alleen afhankelijk van content, maar ook autoriteit en techniek spelen een rol. De combinatie van content, autoriteit en techniek – de pijlers van SEO – bepalen samen jouw overall score in Google en de positie binnen de zoekmachine. Met alleen sterke content ga je het niet redden. Het is dus van belang om ook de autoriteit en techniek van je site te optimaliseren.
Automatisering gebruiken, met als hoofddoel de zoekresultaten manipuleren, wordt bestraft. De nadruk ligt op de kwaliteit van de informatie en niet op de kwantiteit. Deze ranking factors zijn al jaren de standaard die zoekmachines helpen betrouwbare resultaten te tonen.
Hoewel er altijd wel een percentage van de beschikbare informatie op het web spam is, betekent dit niet dat automatisering en AI per definitie spam is. Het kan wel degelijk helpen bij het genereren van behulpzame content voor bijvoorbeeld sportuitslagen, weersvoorspellingen en transcriberen. AI heeft het vermogen om nieuwe niveaus van creativiteit te ontdekken en dient als tool om betrouwbare content te creëren.
Ben je met je website in meerdere landen actief? Laat dan je site via AI vertalen. Het scheelt tijd en je hoeft ook geen vertaalbureau in te schakelen. Net zoals bij Google Translate zal een groot deel kloppen, maar niet alles. Vergeet dit daarom niet te controleren.
Het gebruik van AI-gegenereerde inhoud op je website heeft verschillende voor- en nadelen. We zetten de belangrijkste kenmerken hieronder op een rij:
Eén ding is zeker: AI zal contentcreatie in de komende jaren nog flink veranderen. Maar vergeet niet: zelfs als je AI gebruikt om content te genereren, blijft menselijke aansturing nodig. Het zijn mensen die vooronderzoek doen, de opdrachten geven en redigeren waar nodig. Zonder de tussenkomst van mensen kan AI (voorlopig) niet werken.
Wij zien AI als iets positiefs. Een hulpmiddel die ons zal helpen nieuwe invalshoeken te ontdekken en inspiratie op te doen. Sommige taken uit het pakket van contentspecialisten zullen wellicht veranderen, maar ze blijven nodig om content persoonlijk, authentiek en doelgroepgericht te schrijven. Doordat AI meer en sneller leert naarmate er meer interactie plaatsvindt, verwachten we dat de kwaliteit van content constant verbetert.
Op het moment van schrijven maken we zelf nog geen gebruik van AI voor het creëren van content. Onze contentspecialisten schrijven voor jouw website graag unieke, pakkende en converterende teksten die overtuigen en die passen bij je doelgroep.