Lokale SEO factoren

Geplaatst op 1 februari 2023 door Sanne De Leeuw in Uncategorized

Wist je dat maar liefst 46% van alle zoekopdrachten in Google lokale zoekopdrachten zijn? Het inzetten van lokale SEO is tegenwoordig onmisbaar. Het verbetert de vindbaarheid van bedrijven in hun regio en buurt. Ben jij een ondernemer en wil je meer regionale klanten aantrekken om zo nog meer te groeien? In dit artikel vertellen we meer over lokale SEO, waarom het belangrijk is en wat de ranking factors hiervan zijn.

Wat is lokale SEO en waarom is het belangrijk?

Local SEO, oftewel lokale SEO, is websiteoptimalisatie gericht op het verbeteren van je lokale vindbaarheid van je bedrijf. Doordat het aantal gebruikers met mobiele apparaten de  afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid is, worden zoekopdrachten van steeds meer verschillende locaties uitgevoerd. En omdat Google haar bezoekers altijd het beste resultaat wil laten zien, heeft de ranking-factor locatie een prominentere rol gekregen.

Voorbeeld
Stel, je hebt een koffiebar in Breda. Dan wil je natuurlijk dat mensen uit de regio bij jou komen wanneer ze op zoek zijn naar een vers bakje koffie. Ze zoeken dan naar ‘koffiebar in de buurt’, ‘koffie in Breda’ of bijvoorbeeld ‘koffiebar centrum Breda’. Als jij jouw website hebt geoptimaliseerd op lokale SEO, komt je koffietentje tussen de zoekresultaten te staan en trek je op die manier klanten naar je fysieke winkel. 

Lokale SEO

De drie pijlers van lokale SEO

Jouw lokale ranking is gebaseerd op de volgende drie pijlers:

  1. Nabijheid: Hoe dichtbij is jouw bedrijf bij de locatie van de gebruiker? Hoe dichterbij, hoe groter de kans dat jouw bedrijf getoond wordt.
  2. Relevantie: Je trekt meer bezoekers aan die al naar je op zoek zijn. Bezoekers willen iets vinden wat daadwerkelijk in de buurt is. Google kijkt daarom naar hoe goed jouw focus zoekwoorden matchen bij de zoekintentie van de gebruiker.
  3. Bekendheid: Door middel van externe factoren (lokale SERP) ziet Google hoe betrouwbaar en autoritair jouw bedrijf is. Denk aan reviews of artikelen die aantonen hoe bezoekers je beoordelen.

Trend in 2023: verschuiving van nabijheid naar relevantie en kwaliteit

Het name de pijler ‘nabijheid’ had voorheen grote invloed op je lokale vindbaarheid. Iemand die op zoek is naar een koffietentje in Breda heeft tenslotte niks aan een resultaat van een koffiebar in Utrecht. Maar vanaf 2023 komt de focus veel meer op relevantie en kwaliteit te liggen. Hoe relevanter je website is die goed in elkaar zit, hoe groter de kans dat je vermeldt wordt in de lokale zoekresultaten.

Wat is de local 3-pack?

Doordat de locatie van bezoekers steeds vaker bekend is, kan Google makkelijker en nauwkeuriger bepalen waar iemand zich bevindt. Als je zoekt naar een bedrijf of plaats bij jou in de buurt, dan krijg je resultaten te zien van bedrijven die fysiek bij jou in de buurt zijn. Deze resultaten zie je in Google Maps en Google Zoeken. De resultaten die in Google Zoeken getoond worden, noemen we de local 3-pack. Deze kaart laat de drie meest relevante zoekresultaten in de buurt van jou zien. Om in dit overzicht te verschijnen moet je met jouw bedrijf aangemeld zijn bij Google Mijn Bedrijf.  

Je website optimaliseren op lokaal

Om lokaal beter gevonden te worden, zijn er verschillende technieken die je kunt toepassen. We hebben de meest belangrijke hieronder voor je op een rijtje gezet.

Google Mijn Bedrijf

Claim je Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel als je dit nog niet hebt gedaan. Een GMB profiel zorgt ervoor dat je bedrijf sneller herkenbaar wordt voor Google en zichtbaar in de zoekresultaten van Google Maps. Vul het profiel zo uitgebreid mogelijk in. Hoe meer data Google heeft, des te betrouwbaar je overkomt en meer interacties met bezoekers mogelijk zijn. Zaken die je hier kunt invullen zijn:

  • URL van je website
  • NAP-gegevens
  • Openingstijden
  • Logo en afbeelding van je onderneming
  • Servicegebied
  • Dienstverlening als product/dienst aanmaken

Verzamel ook zoveel mogelijk reviews van je klanten. Deze kunnen ze via Google invullen. Hoe meer positieve beoordelingen je krijgt, hoe hoger Google je zal plaatsen in de lokale zoekresultaten.

Google Mijn Bedrijf profiel

Voeg lokale content toe

Als je je Google Mijn Bedrijf vermelding geclaimd en ingevuld hebt, is het ook tijd om je eigen website te optimaliseren op lokaal. Optimaliseer bestaande content op lokaal of maak nieuwe pagina’s aan welke specifiek gericht zijn op de regio waarin je organisatie zich bevindt. Voer ook een zoekwoordenonderzoek uit. Focus je hierbij op zoekwoorden in combinatie met een plaatsnaam. Bijvoorbeeld: ‘online marketing Breda’, ‘content marketing Breda’ of ‘SEO Breda’. Verwerk de zoekwoorden op de pagina in de koppen, in de lopende tekst en in je meta tags. Maar implementeer ook een routebeschrijving inclusief Google Maps kaartje, verzamel reviews en schrijf aantrekkelijke content die aanspoort om langs te komen. 

Maak gebruik van lokale structured data

Maar ook met structured data kan jij je website of webshop lokaal beter onder de aandacht brengen. Met dit stukje HTML-code laat je zoekmachines weten waar de belangrijkste gegevens zich op je website bevinden. Voor local SEO is met name de optie ‘local business’ interessant, omdat dit schema aan Google vertelt welke contactgegevens zich bevinden op je website. Je adres en telefoonnummer linken je meteen aan een bepaalde locatie en zo wordt de kans steeds groter dat je in de lokale zoekresultaten terecht komt.

Structured data van Google

Longtail zoekwoorden voor voice-search

Omdat steeds meer zoekopdrachten worden gedaan via voice search, is het slim om hierop in te spelen. Ongeveer 20% van alle mobiele zoekopdrachten gaan via voice search. De manier waarop en hoe er dan gezocht wordt is wezenlijk anders dan wanneer het ingetypt wordt. Meestal zijn de zoekwoorden wat langer en zijn ze in spreektaal. Denk aan ‘online marketing bureau in Breda inschakelen’ of ‘koffietentje die open is op zondag in Breda’. Verrijk je website of webshop daarom met lokale longtail zoekwoorden om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.