Wist je dat maar liefst 46% van alle zoekopdrachten in Google lokale zoekopdrachten zijn? Het inzetten van lokale SEO is tegenwoordig onmisbaar. Het verbetert de vindbaarheid van bedrijven in hun regio en buurt. Ben jij een ondernemer en wil je meer regionale klanten aantrekken om zo nog meer te groeien? In dit artikel vertellen we meer over lokale SEO, waarom het belangrijk is en wat de ranking factors hiervan zijn.
Local SEO, oftewel lokale SEO, is websiteoptimalisatie gericht op het verbeteren van je lokale vindbaarheid van je bedrijf. Doordat het aantal gebruikers met mobiele apparaten de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid is, worden zoekopdrachten van steeds meer verschillende locaties uitgevoerd. En omdat Google haar bezoekers altijd het beste resultaat wil laten zien, heeft de ranking-factor locatie een prominentere rol gekregen.
Voorbeeld
Stel, je hebt een koffiebar in Breda. Dan wil je natuurlijk dat mensen uit de regio bij jou komen wanneer ze op zoek zijn naar een vers bakje koffie. Ze zoeken dan naar ‘koffiebar in de buurt’, ‘koffie in Breda’ of bijvoorbeeld ‘koffiebar centrum Breda’. Als jij jouw website hebt geoptimaliseerd op lokale SEO, komt je koffietentje tussen de zoekresultaten te staan en trek je op die manier klanten naar je fysieke winkel.
Jouw lokale ranking is gebaseerd op de volgende drie pijlers:
Het name de pijler ‘nabijheid’ had voorheen grote invloed op je lokale vindbaarheid. Iemand die op zoek is naar een koffietentje in Breda heeft tenslotte niks aan een resultaat van een koffiebar in Utrecht. Maar vanaf 2023 komt de focus veel meer op relevantie en kwaliteit te liggen. Hoe relevanter je website is die goed in elkaar zit, hoe groter de kans dat je vermeldt wordt in de lokale zoekresultaten.
Doordat de locatie van bezoekers steeds vaker bekend is, kan Google makkelijker en nauwkeuriger bepalen waar iemand zich bevindt. Als je zoekt naar een bedrijf of plaats bij jou in de buurt, dan krijg je resultaten te zien van bedrijven die fysiek bij jou in de buurt zijn. Deze resultaten zie je in Google Maps en Google Zoeken. De resultaten die in Google Zoeken getoond worden, noemen we de local 3-pack. Deze kaart laat de drie meest relevante zoekresultaten in de buurt van jou zien. Om in dit overzicht te verschijnen moet je met jouw bedrijf aangemeld zijn bij Google Mijn Bedrijf.
Om lokaal beter gevonden te worden, zijn er verschillende technieken die je kunt toepassen. We hebben de meest belangrijke hieronder voor je op een rijtje gezet.
Claim je Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel als je dit nog niet hebt gedaan. Een GMB profiel zorgt ervoor dat je bedrijf sneller herkenbaar wordt voor Google en zichtbaar in de zoekresultaten van Google Maps. Vul het profiel zo uitgebreid mogelijk in. Hoe meer data Google heeft, des te betrouwbaar je overkomt en meer interacties met bezoekers mogelijk zijn. Zaken die je hier kunt invullen zijn:
Verzamel ook zoveel mogelijk reviews van je klanten. Deze kunnen ze via Google invullen. Hoe meer positieve beoordelingen je krijgt, hoe hoger Google je zal plaatsen in de lokale zoekresultaten.
Als je je Google Mijn Bedrijf vermelding geclaimd en ingevuld hebt, is het ook tijd om je eigen website te optimaliseren op lokaal. Optimaliseer bestaande content op lokaal of maak nieuwe pagina’s aan welke specifiek gericht zijn op de regio waarin je organisatie zich bevindt. Voer ook een zoekwoordenonderzoek uit. Focus je hierbij op zoekwoorden in combinatie met een plaatsnaam. Bijvoorbeeld: ‘online marketing Breda’, ‘content marketing Breda’ of ‘SEO Breda’. Verwerk de zoekwoorden op de pagina in de koppen, in de lopende tekst en in je meta tags. Maar implementeer ook een routebeschrijving inclusief Google Maps kaartje, verzamel reviews en schrijf aantrekkelijke content die aanspoort om langs te komen.
Maar ook met structured data kan jij je website of webshop lokaal beter onder de aandacht brengen. Met dit stukje HTML-code laat je zoekmachines weten waar de belangrijkste gegevens zich op je website bevinden. Voor local SEO is met name de optie ‘local business’ interessant, omdat dit schema aan Google vertelt welke contactgegevens zich bevinden op je website. Je adres en telefoonnummer linken je meteen aan een bepaalde locatie en zo wordt de kans steeds groter dat je in de lokale zoekresultaten terecht komt.
Omdat steeds meer zoekopdrachten worden gedaan via voice search, is het slim om hierop in te spelen. Ongeveer 20% van alle mobiele zoekopdrachten gaan via voice search. De manier waarop en hoe er dan gezocht wordt is wezenlijk anders dan wanneer het ingetypt wordt. Meestal zijn de zoekwoorden wat langer en zijn ze in spreektaal. Denk aan ‘online marketing bureau in Breda inschakelen’ of ‘koffietentje die open is op zondag in Breda’. Verrijk je website of webshop daarom met lokale longtail zoekwoorden om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.