Als online marketing bureau krijgen wij regelmatig de vraag wat een bounce precies is. In dit artikel gaan we hier dieper op in.
Een bounce is een sessie waarbij de bezoeker slechts één pagina bezoekt en daarna wegklikt. Google schrijft het volgende over een bounce: ‘In Analytics wordt een bounce specifiek berekend als een sessie waarin slechts één verzoek aan de Analytics-server wordt geactiveerd, zoals wanneer een gebruiker één pagina op uw website opent en vervolgens de website verlaat zonder voor die sessie enig ander verzoek aan de Analytics-server te activeren.’
Het bouncepercentage is het aantal sessies op uw website waarbij slechts één pagina wordt bekeken. Dit aantal wordt gedeeld door het totaalaantal sessies op u website.
De sessies, waarbij één pagina geopend wordt – wat vaak voorkomt bij blogartikelen – hebben een duur van 0 seconden, omdat er na de eerste hit geen verdere hits volgen op basis waarvan Analytics de lengte van de sessie kan berekenen.
Niet persé. Wanneer het noodzakelijk is dat gebruikers op uw pagina meerdere pagina’s bekijken, dan kan een hoog bouncepercentage een negatieve lading hebben. Bijvoorbeeld: je hebt een webshop en de bezoekers dienen meerdere pagina’s te bezoeken voordat ze kunnen afrekenen, dan is een hoog bouncepercentage niet datgene wat je zoekt.
Wanneer je een blog beheert, of je website bestaat maar slechts uit één pagina, dan is een hoog bouncepercentage logisch te verklaren.
Voor je een goede indruk kan geven van een bouncepercentage, dien je deze statistiek uit verschillende invalshoeken te bekijken.
Is het totale bouncepercentage hoog? Bekijk dan individuele kanalen, om te achterhalen welk kanaal voor het bouncepercentage zorgt. Is dat bijvoorbeeld verwijzingsverkeer, organisch verkeer of betaald verkeer.
Is het probleem een aantal pagina’s? Bekijk dan of de content wel aansluit bij de marketing wat u op deze pagina inzet. Sluit het aan met de bezoekers die u naar deze pagina’s stuurt?
Is het een specifiek kanaal dat de hoge bounce veroorzaakt? Kijk dan naar de marketing voor dat kanaal. Betreft het bijvoorbeeld bezoekers uit het Display Netwerk wat wordt ingezet? Ga dan na of de advertenties aansluiten bij de content van de site.
Is het een algemener probleem? Controleer tevens of de trackingscode van Google Analytics goed is geïmplementeerd binnen de website. Bekijk daarnaast het complete ontwerp van de website. Bekijk onder andere: design, taal, afbeeldingen, kleur, call to action en andere zichtbaarheid van belangrijke pagina-elementen.