Heb jij al een melding ontvangen van Google Ads met de vraag om je identiteit te verifiëren? Dan is het goed om meteen actie te ondernemen. Je hebt namelijk 30 dagen om de stappen te doorlopen. Wanneer je dit niet doet, zal Google je Ads account on hold zetten. Dit betekent dat je advertenties niet meer zichtbaar zullen zijn binnen de zoekmachine. Start snel met je verificatie, en loop geen omzet of leads mis!
Google wil het vertrouwen in het advertentiesysteem vergroten door meer informatie over adverteerders beschikbaar te stellen. Voor bezoekers houdt dit in dat het eenvoudiger wordt om informatie van de adverteerder in te zien. Wanneer een bezoeker op de drie puntjes achter een advertentie drukt, worden details onthuld, zoals wie de adverteerder is, waar het bedrijf gevestigd is en of het account geverifieerd is. Op basis van deze gegevens kan iedere bezoeker voor zichzelf bepalen of ze op de advertentie willen klikken.
In het voorbeeld hieronder zie je hoe dat er voor bezoekers uitziet. We zochten naar ‘schoenen kopen’. De pijl geeft de drie puntjes aan waarop je kunt klikken. Klik je erop, dan klapt er een nieuw scherm open die alle informatie over de adverteerder en advertentie toont.
Tijdens de verificatie zal Google om een aantal documenten vragen, daarom is het handig om van te voren alles al bij elkaar te zoeken. Zo voorkom je dat je de verificatie moet pauzeren, en op een later moment opnieuw moet beginnen.
Identiteit bevestigen
In een van de eerste stappen zal er gevraagd worden naar je identiteit. Deze kun je bevestigen door een geldig identiteitsbewijs te uploaden. Hiervoor kun je gebruik maken van de volgende documenten:
Je bent vrij om je vingerafdrukken, burgerservicenummer (BSN) en foto af te schermen. Deze informatie is niet noodzakelijk voor Google, en mag daarom achterwege gelaten worden.
Bestaansbewijs van je bedrijf aanleveren
Naast een identiteitsbewijs moet er ook een bestaansbewijs van je bedrijf geüpload worden. Dit kun je doen door een van de volgende documenten aan te leveren:
Het verificatieproces bestaat uit een korte vragenlijst. Als je al een mail hebt ontvangen van Google, dan start je de verificatie door te klikken op de link in de mail. Heb je nog geen bericht ontvangen? Dan is het mogelijk om via je Ads account het proces in gang te zetten. In dat geval ga je naar ‘Tools en instellingen’, en klik vervolgens op ‘Adverteerdersverificatie’ onder het kopje ‘Facturering’.
Allereerst stelt Google twee basis vragen over het desbetreffende Google Ads account en het bedrijf. Deze vragen kunnen opgepakt worden door degene die het Google Ads account beheert. Hier worden namelijk de volgende vragen gesteld:
Nadat de vragen ‘Over uw bedrijf’ zijn ingevuld, staan er nog 5 vragen vanuit Google te wachten. Hier wordt ingezoomd op de identiteitsverificatie en de verificatie van de bedrijfsvoering. Google stelt de volgende vragen:
De persoonlijke gegevens die je aanlevert in de bovenstaande stappen zullen niet door Google worden vertoond.
Wanneer je alle stappen hebt doorlopen, zal Google je verificatie beoordelen. Dit kan tot 7 werkdagen duren. Via de mail word je op de hoogte gehouden van de status.
Wil je meer informatie over het verificatieprogramma van Google of heb je extra hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met ons. Onze Ads-specialisten helpen je graag verder!