Het zal je vast niet ontgaan zijn: Google Analytics 4 is al enige tijd beschikbaar. Echter merken we dat de notificatie binnen het Analytics account over deze update vaak genegeerd wordt, omdat gebruikers nog niet begrijpen wat het is en waarom het zo belangrijk is. Deze nieuwe property gaat vanaf juli 2023 het vertrouwde Universal Analytics, ook wel bekend als Google Analytics 3, vervangen. Een nieuwe manier van meten met een sterke focus op gebruiksgemak en geautomatiseerde inzichten. In dit blog leggen we alles over Google Analytics 4.
Google Analytics verzamelt en analyseert alle website (of app) statistieken. Google Analytics 4 is de opvolger van Google Analytics 3 en stuurt meer op kwaliteit dan kwantiteit. Data van verschillende platformen wordt geworven om nog sterkere inzichten te bieden. Daarbij speelt machine learning een nog grotere rol. Deze combinatie zorgt voor kwalitatievere inzichten die jij als website eigenaar of online marketeer kan gebruiken om je marketingstrategie op af te stemmen.
Belangrijk: GA4 is geen keuze, je moet over. Jouw Universal Analytics property wordt namelijk volledig beëindigd vanaf juli 2023 (!). Vanaf dat moment stopt je huidige Analytics property met het verzamelen en verwerken van gegevens.
Maar we hebben ook goed nieuws. Tot die tijd kan je je Universal Analytics en Google Analytics 4 property naast elkaar laten draaien. Bestaande data hoef je niet meteen weg te gooien en je hebt straks een jaar aan data om te vergelijken.
Natuurlijk wil je weten wat de transitie van Universal Analytics naar Google Analytics 4 voor jouw website of webshop inhoudt. Hieronder zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij.
Je dashboard heeft een flinke upgrade gekregen, zowel tekstueel als visueel. De rapportage is nu gefocust op vier hoofdpijlers: acquisitie, betrokkenheid, inkomsten genereren en behoud.
Waar de gegevensverzameling van GA3 opgesplitst is in verschillende acties, zoals paginabezoeken, video plays en aankopen van bezoekers, worden al deze statistieken in GA4 onder één noemer geschaald: gebeurtenissen (events). Een compleet nieuwe manier van meten, dus. Dit biedt veel meer inzicht in de manier waarop bezoekers interactie aangaan op je website.
In Google Analytics 4 worden IP gegevens automatisch geanonimiseerd. Dit moest je voorheen nog zelf instellen in GA3. Er komt dus meer aandacht voor privacy en gegevensbescherming.
Machine learning maakt het mogelijk om automatisch inzichten te verzamelen van gegevens. Dit scheelt veel handmatig werk! Die inzichten zijn een combinatie van de machine learning en nieuwe data in je Analytics setup. Denk aan inzichten als:
Een nieuwe property betekent een nieuwe tracking code, wat in GA4 de measurement ID heet. Stuur de ID naar je webbouwer of vraag je online marketeer of developer de code via Google Tag Manager netjes in je website te plaatsen.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen; je hebt tot juli 2023 om je GA4 property goed in te richten. Begin daar nu alvast mee, zodat je straks bekend bent met deze nieuwe manier van data analyseren en voorkom je onnodig zuurverdiend dataverlies. Na juli 2023 kan je je ‘oude’ data nog wel tijdelijk inzien, maar er wordt geen nieuwe data meer verwerkt.
Ondanks dat de prognose nu is dat per juli 2023 de huidige versie van Google Analytics komt te vervallen, is het raadzaam om nu al met Google Analytics 4 aan de slag te gaan. Je hoeft GA4 nog niet actief te gebruiken, maar het is wel belangrijk dat alle gegevens al zo volledig mogelijk verzameld worden. Juist omdat Google Analytics 4 meer datagedreven werkt, is het belangrijk dat de data ook daadwerkelijk beschikbaar is.
Waarschijnlijk zet je nu online marketing kanalen in zoals Google Ads, mailings en social. Het effect van deze activiteiten wordt gemeten via Google Analytics en de activiteiten worden hiermee ook bijgestuurd. Als je te lang wacht met het installeren van GA4, komt er een moment waarop je opnieuw begint met data opbouwen. Dit heeft een negatieve invloed op je zuurverdiende resultaten. Voltooi daarom alvast de installatie en gebruik GA4 actief wanneer je voldoende data hebt verzameld.
Het inrichten van je GA4 property is enorm belangrijk. Zo word je nieuwe manier van meten ook zichtbaar in je dashboard of interface. De manier waarop je je data beschikbaar stelt voor Google vraagt namelijk wat aanpassingen.
Bestaande instellingen welke ook te vinden zijn in GA4:
Nu je dan toch bezig bent, kun je gelijk de nieuwe instellingen regelen:
Om de overstap naar Google Analytics 4 voor webshops soepel te laten verlopen, zal je ook je event structuur moeten migreren. Een erg belangrijk onderdeel, maar enorm vervelend om de structuur te wijzigen. Je was misschien nét lekker op dreef en je data was in orde, nu moet je het weer aanpassen. Lees de door Google opgestelde GA4 e-commerce handleiding die je door de event migratie begeleidt.
Ook het GA4 dashboard is in een nieuw jasje gestoken. Meningen over deze nieuwe interface verschillen. Op dit moment zijn er nog geen kant-en-klare templates beschikbaar, maar wellicht dat die in de toekomst nog komen. Een goed alternatief voor een dashboard is Google Datastudio. Deze kan je helemaal in je eigen huisstijl inrichten en combineren met diverse databronnen van je bedrijf. Breng Google Analytics, Google Ads, Google Search Console en Sheets samen in een overzichtelijk dashboard.
De overgang naar GA4 is voor veel mensen een spannende stap. En dat is ook niet gek, we hebben jarenlang vertrouwd op UA (Universal Analytics). Alles wordt nét weer anders, nieuw. Wij volgen de ontwikkelingen rondom Google Analytics 4 op de voet. Onze ervaring is dat er in de komende periode nog genoeg zal veranderen als het gaat om GA4, de dashboarding en zelfs de einddatum van GA3 kan nog verschuiven. Wij zullen de belangrijkste informatie delen via onze blog.