U heeft een webshop, maar het aantal verkopen wil maar niet van de grond komen? Het is helaas een veel voorkomende situatie. Ondernemers zien bepaalde kansen in de markt en starten een webshop op hierop in te spelen. Er wordt veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de webshop, de gebruiksvriendelijkheid en de betrouwbaarheid. Allemaal zeer belangrijke punten, die zeker nooit vergeten mogen worden. Het is goed om te zien dat ondernemers hier zoveel tijd en aandacht in steken. Toch kan de webshop niet rendabel worden. De bezoekers weten uw webshop niet te vinden, waardoor er weinig producten worden verkocht. De omzetcijfers vallen zwaar tegen. In het ergste geval is nu ook het marketingbudget op. U heeft namelijk geïnvesteerd in een geweldige webshop, maar bent vergeten na te denken over uw marketing mogelijkheden. Dit is natuurlijk zonde; uw prachtige webshop wordt niet bezocht! En daarbij; uw budget is op..
Al tijdens het ontwikkelen van uw webshop moet duidelijk zijn dat de bezoeker centraal staat bij uw webshop. Aan de ene kant staat het aantal bezoekers centraal. U wilt namelijk dat u goed gevonden wordt, zodat u ook daadwerkelijk kunt gaan verkopen. Daarnaast staat de gebruiksvriendelijkheid en de beleving voor de bezoeker centraal. Ook dit is belangrijk voor het aantal bezoekers van uw webshop. Want, ook voor de zoekmachine staat ten alle tijden de bezoeker centraal.
Laten we voorop stellen dat beide uitgangsposities belangrijk zijn. Kies niet enkel voor gebruiksvriendelijkheid, of enkel voor een groot aantal bezoekers. Het succes van het één, komt met het succes van het ander.
Wij raden ondernemers aan om in eerste instantie de webshop goed te optimaliseren voor de zoekmachine. Kies een logische site structuur, met goede navigatie en richt alle pagina’s afzonderlijk zoekmachine vriendelijk in. Het is raadzaam om bij de ontwikkeling van de webshop een SEO expert mee te laten kijken. Zorg dus voor een goede vindbaarheid van uw webshop!
Uiteraard zijn conversies het belangrijkst. Hier wordt dan ook op gestuurd tijdens de volgende fase van het optimaliseren van de webshop. Het optimaliseren van de conversies van de webshop gaat namelijk aan de hand van statistieken. Aan de hand van de verzamelde data, wordt de webshop verbeterd om zodoende meer omzet uit de webshop te kunnen halen. Meten = weten, dus zonder bezoekersaantallen is het moeilijk om uw conversiepercentage te verbeteren.
Ons advies is dan ook: zorg voor bezoekers, voordat u de prestaties van uw webshop kunt verbeteren!