Doordat u het meetscript van Google Analytics op elke pagina van uw website plaatst, worden alle unieke views op de desbetreffende pagina’s geregistreerd. U kunt zodra u dit heeft gedaan, scenario’s instellen die u laat zien waar de bezoeker afhaakt tussen de pagina’s. Hierdoor kunt u zien dat bijvoorbeeld een klant uw website verlaat bij het bekijken van – wanneer u een webshop heeft – de mannenkleding. Dit is natuurlijk relevantie informatie. Zodoende weet u dat u deze pagina moet aanpassen, zodat de call-to-action wordt verhoogd.
We houden het voorbeeld aan van de mannenkledingpagina aan: U weet vanuit het meten tussen de pagina’s dat veel bezoekers de website hier verlaten. Maar wat hebben ze gedaan op deze pagina? Hoevaak hebben ze een product bekeken? Hoe vaak hebben ze wat in een winkelmandje gestopt? Dit zijn voorbeelden van gedrag op de pagina. Dit kunt u analyseren door ‘event tracking’ in Google Analytics.
Belangrijk is ook om te analyseren op bezoekersniveau. Dit gaat verder dan het pagina – en sessieniveau, zoals hierboven beschreven. Wellicht verlaten bezoekers mannenkledingpagina om de producten of prijzen te vergelijken met een andere webshop. Vervolgens keren ze terug om alsnog het product wat ze op uw webshop hebben gevonden af te rekenen. Dit kunt u meten door gebruik te maken in Google Analytics van ‘ vrije variabelen’. Deze informatie kunt u koppelen aan unieke gebruikers of browsers.