De afgelopen weken is er veel gesproken over de beslissing van Google om de meta description uit te breiden naar 320 karakters. In de nieuwste zoekresultaten, zien we dit ook vaker terugkomen, zie bijvoorbeeld onderstaand resultaat.
Nu het aantal karakters is verdubbeld naar 320, hoef je niet alle meta descriptions in een keer aan te passen. Naar alle waarschijnlijkheid heb je alle velden zelf handmatig ingevuld, en kost het je behoorlijk wat tijd voordat alles is aangepast. Het zal je namelijk geen rankings kosten binnen Google, wanneer je de meta description onveranderd laat.
Google blijft, ook al benut je de volledige 320 karakters, zelf een groot gedeelte van de meta description invullen. Het kan dus voorkomen dat een gedeelte van de description anders is, dan dat je hem zelf hebt ingevuld. De zoekmachine pakt hierbij ‘willekeurig’ een stuk tekst uit een paragraaf en geeft dit weer in de description.
In de vorige alinea sprak ik over ‘willekeurig’. Je kan Google uiteraard wel sturen naar wat je wilt laten vertonen. Zorg ervoor dat de kernwoorden die belangrijk zijn voor de desbetreffende pagina, duidelijk naar voren komen in de ‘kernparagraaf’. Het is belangrijk dat de content die op de pagina’s staan kwalitatief is en goed gestructureerd.
Zorg ervoor dat bij nieuwe pagina’s de meta description wordt aangevuld tot 320 karakters en kijk hoe Google deze oppakt (pluginontwikkelaar Yoast heeft hier inmiddels op ingespeeld). De langere meta descriptions geven je voldoende ruimte om mensen te laten zien wat je aanbiedt. Het is uiteindelijk nog altijd het doel dat mensen op jouw zoekresultaten klikken.