De navigatiestructuur van uw website is om drie redenen van belang voor uw zoekmachine optimalisatie:
– Voor de navigatie door uw site door uw bezoekers.
– Voor de indexatie van alle webpagina’s door de zoekrobots.
– Voor het doorgeven van linkpopulariteit aan uw webpagina’s.
De navigatiestructuur is van belang voor uw bezoeker om makkelijk door uw site te bladeren, de informatie of producten te vinden die men zoekt, zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief of om contact met u op te nemen. De navigatiestructuur geeft een bezoeker ook een overzicht van de informatie die op de site te vinden is. Zo kunnen links snel inzicht geven in wat er op de site te vinden is, of er producten verkocht worden, hoe er contact gelegd kan worden met de organisatie en of er gecommuniceerd kan worden met andere gebruikers of niet.
Om deze mogelijkheden aan de bezoekers te kunnen bieden, is het van belang dat u meerdere naast elkaar bestaande navigatiemethoden beschikbaar stelt op uw site. Elke bezoeker heeft namelijk zijn of haar favoriete manier van navigeren. Als u verschillende manieren aanbiedt, zal de bezoeker beter kunnen vinden wat deze zoekt en weten waar hij of zij op dat moment op de site is.
Voor de indexatie en het doorgeven van linkpopulariteit is het van belang dat ook zoekrobots de links kunnen doorlopen. Niet elke link die u als bezoeker in uw webbrowser kunt openen, kan ook door een zoekrobot geopend worden. Hoe meer webpagina’s van uw site in de zoekmachine zijn terug te vinden, hoe meer ‘visnetjes’ u hebt om bezoekers mee te vingen. Immers, elke webpagina heeft unieke content die op verschillende zoekwoorden van potenitele klanten kan scoren. Maar dan moeten uw webpagina’s natuurlijk wel voorkomen in de resultaten. Online marketing bureau ROIpartners is hierbij u graag van dienst.