Google Assistent in het Nederlands voor Android en iOS

Geplaatst op 26 juli 2018 door Mitchell in Uncategorized

Vanaf vandaag is Google Assistent in het Nederlands te gebruiken. De virtuele assistent die voor het eerst werd aangekondigd in 2016 is recent druk bezig geweest om onze taal te leren. En het is een natuurtalent! Zelfs veelgebruikte volksmond woorden zoals ‘appje’ worden herkend. Tevens weet de Assistent precies dat jij het over supermarktenketen Alberth Heijn hebt wanneer je ‘Appie’ zegt. Vandaag begint Google met het uitrollen van deze functie en zal daar de komende dagen mee doorgaan. Android toestellen zijn als eerst aan de beurt, en later zal ook iOS de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van deze dienst.

Google Assistent in het Nederlands

Doormiddel van kunstmatige intelligentie kan de Assistent spraakherkenning van hoog niveau aanbieden. Nu Google Assistent in het Nederlands beschikbaar is, wordt onze taal moeiteloos begrepen. Dankzij Google’s enorme database aan kennis is de Assistent bruikbaar in vrijwel elke situatie.

Google Assistent heeft niet alleen de Nederlandse taal geleerd, maar tevens de gewoontes, culturen, volksmond, muziek, sport en veelgebruikte merken en services. Bovendien hebben veel populaire Nederlandse bedrijven een bijdrage geleverd aan de functionaliteit. Zo kan je aan Google Assistent vragen wanneer je PostNL pakketje komt, wat er momenteel in de bonus is bij de Albert Heijn of welke series er binnenkort worden toegevoegd aan Netflix. Daarnaast kan je Spotify vragen een playlist af te spelen, Buienradar vragen of het gaat regenen en Whatsapp vragen een berichtje naar je beste vriend te sturen.

Google Assistent voor Android en iOS

Hulpje in huis

Los van het feit dat de Google Assistant handig is om informatie op te vragen, kan deze ook worden ingezet als hulp in huis. In Nederland moet de markt nog worden aangepast aan deze diensten, maar in het buitenland zien we al smart items voor in huis die naar de Assistent luisteren. Zo kan je op afstand lampen aan en uitzetten, thermostaten regelen, de tv besturen, speakers harder en zachter zetten en andere handige huishoudelijke taken. Even geduld nog, dus! In Nederland kunnen we de Assistent wel al gebruiken voor diensten zoals Netflix en Spotify op een smart tv.

’Hey Google..’

Wanneer je de Google Assistant functie inschakelt op je telefoon, moet je eerst een paar dingen inspreken zodat jouw stem herkend wordt. We kennen dit principe natuurlijk al van Siri en Alexa. Zodra alles is ingesteld kan je de Assistent triggeren door ‘Hey Google’ te zeggen. Vervolgens stel je een vraag of geef je een opdracht. Mogelijke vragen of opdrachten zijn: ‘Hey Google,’..

  • .. ’gaat het vandaag regenen?
  • .. ’wat is momenteel in de bonus bij de Appie?’
  • .. ‘wat is het laatste nieuws?’
  • .. ‘zoek een sushi restaurant in de buurt.’
  • .. ‘is de MediaMarkt nog open?’
  • .. ‘zoek een grappige video op YouTube.’
  • .. ‘zet de wekker voor half zes morgenochtend.’
  • .. ‘zoek naar witte sneakers.’
  • .. ‘zoek naar Engelse literatuur op Bol.com.’
  • .. ‘hoe zeg ik hallo in het Japans?’
  • .. ‘stuur een appje naar Jan: ‘hoe laat spreken we vanavond af?’’

Daarnaast snapt de Google Assistent ook context. Wanneer je doorvraagt, snapt de Assistent dat dit nog steeds over hetzelfde onderwerp gaat (‘Waar is de dichtstbijzijnde Appie?’ > ‘Tot hoelaat is die open?’ > ‘Wat is momenteel in de bonus?’). Zonder dat je de Albert Heijn specifiek noemt in de vervolgvragen snapt de Google Assistent dat de vragen aan elkaar gerelateerd zijn.

In de bovenstaande video zie je hoe RTL Z alvast wat functies uittest. Er valt nog veel te verbeteren, maar de Assistent zit nog in de beginfase. Door de gebruikers zal deze dienst slimmer worden en zo stapje voor stapje geoptimaliseerd worden voor gebruik.

Verkrijgbaar in de Play Store en Apple Store

De Google Assistent in het Nederlands wordt momenteel in delen uitgerold. Android telefoons zullen de komende dagen compatible worden en je zal de Assistent dus vanzelf in de Play Store zien verschijnen. Apple moet eerst nog akkoord geven voordat de Assistent ook in de Apple Store terecht zal komen, maar dat zal ook in de komende dagen gaan gebeuren.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees meer