Nieuwe vorm Google advertenties: Discovery Ads

Geplaatst op 28 februari 2022 door Amber in nieuws, sea

Nog niet al te lang geleden lanceerde Google een nieuwe vorm van Google advertenties: Discovery Ads. Een nieuw type display campagne, welke verbeterde en nieuwe features met zich meebrengt. Bij Google Discovery Ads speelt het visuele aspect een grote rol. Hiermee breng je producten of diensten onder de aandacht bij potentiële klanten. Kortom, een praktische en efficiënte uitbreiding op bestaande mogelijkheden binnen Display, Shopping en YouTube.

Wat zijn Google Discovery Ads en wat kun je ermee?

Binnen het online adverteerlandschap zijn tekstadvertenties nog steeds de meest gebruikte vorm. Search en Shopping campagnes worden ingezet om klanten te targeten die op zoek zijn naar een specifiek product of merk. Discovery Ads doet hier nog een schepje bovenop. Discovery campagnes maken het namelijk mogelijk om consumenten te bereiken die nieuwe dingen willen zien op basis van hun voorkeuren en interesses. De advertenties zullen verschijnen in de Discover feed van Google, een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht. Daarnaast zijn de Discovery Ads ook zichtbaar in Gmail en op de homepage van YouTube.

Met Discovery campagnes kun je in één campagne tot wel 3 miljard potentiële klanten bereiken binnen de Google services. Hiermee bedoelen we Gmail, YouTube en de Discover feed. De advertenties worden getoond aan klanten die interesse getoond hebben in een zoekopdracht, product of merk. Je kunt hier op inspelen door unieke, visueel aantrekkelijke en gepersonaliseerde advertenties te maken voor een doelgroep die écht interesse heeft in jouw product of dienst.

Discovery campagnes in Gmail, YouTube en de Discover feed
(Bron: Google.com)

Wanneer zet je Discovery Ads in?

Er zijn verschillende situaties of doelen waarvoor je Discovery Ads kunt inzetten. We hebben de drie meest passende doelen hieronder op een rijtje gezet:

  • Conversies genereren met media: Je kunt Discovery advertenties inzetten om meer verkopen, aanmeldingen voor nieuwsbrieven of websitebezoeken te stimuleren.
  • Nieuwe klanten bereiken: Interesseer potentiële klanten door inspirerende Discovery advertenties te tonen in populaire Google feeds. Breidt bijvoorbeeld een bestaande, succesvolle doelgroepstrategie uit met nieuwe doelgroepen op Google feeds.
  • Retargeting: Met Discovery campagnes zet je terugkerende consumenten eenvoudiger aan tot actie die in hun favoriete Google feeds naar content zoeken. Deze klanten zijn bekend met je merk, producten of diensten en zijn hierdoor sneller geneigd om over te gaan tot actie. Je zit al in de top-of-mind door bijvoorbeeld een eerdere aankoop, interactie op een YouTube-kanaal of een websitebezoek.

Hoe zien deze campagnes eruit in de verschillende feeds?

Het prettige aan Discovery Ads is dat Google de advertenties op een manier weergeeft dat aansluit op het medium waar zij vertoond worden. We noemen deze vorm ook wel ‘Native Ads’. In feite verandert er niet te veel aan het uiterlijk van een Discovery advertentie. De advertentie ziet eruit als de normale in-feed advertenties, alleen zijn deze nu ook voorzien van een (vaak grote) afbeelding. Op YouTube beschikken ze tevens over een button met call-to-action.

Het is tevens mogelijk om meerdere afbeeldingen te uploaden. Als je dit doet, dan kan de advertentie getoond worden als carrousel. Bezoekers kunnen in dat geval door de verschillende afbeeldingen swipen.

Google Discovery Ads
(Bron: Google.com)

Ontdek de mogelijkheden voor jouw website

Door Discovery Ads campagnes effectief en slim in te zetten, vergroot je de kans op conversies. Hier dragen de kwalitatieve en relevante afbeeldingen ook aan bij. De advertenties worden namelijk getoond aan écht geïnteresseerden in jouw product, dienst of merk op populaire platformen met groot bereik. Ga daarom snel aan het werk en ontdek hoe jouw website kan profiteren van de mogelijkheden van Discovery Ads.

Onze specialisten helpen je graag op weg!
Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.