Google Ads is een belangrijk onderdeel van iedere online marketingstrategie. Wellicht heb je al ervaring met het opzetten van een Google Ads campagne. Hoewel adverteren binnen Google een complex proces is, valt er veel waarde uit te halen. Door het effectief inzetten van Google Ads campagnes kan je heel (doel)gericht geïnteresseerden in jouw bedrijf bereiken. We geven in dit blog 5 tips zodat jij weet hoe je anno 2021 een succesvolle Google Ads campagne opzet.
De eerste stap die genomen moet worden bij het opzetten van je SEA-campagne heeft alles te maken met bepalen van een doelstelling. Je doelstelling is allesbepalend bij het maken van keuzes binnen Google Ads op dit doel te behalen. Wil je meer omzet met jouw webshop of meer aanvragen voor jouw dienstverlening? Ieder marketingdoel hoort zijn eigen campagne te krijgen. Let bij het instellen van jouw doel op de volgende factoren:
Een goede Ads campagne is gericht en doelbewust. Vraag jezelf daarom eerst af wie jouw doelgroep is. Hoe concreter en specifieker je de doelgroep kunt beschrijven, hoe sterker de campagne, en hoe groter de kans op het behalen van het doel zal zijn. Bovendien moeten de advertentieteksten, zoekwoorden en plaatsingen van de advertentie passen bij het door jou gekozen doel en doelgroep. Het is daarnaast van belang dat je vastlegt in welke regio je advertenties zichtbaar worden binnen Google. Als je actief bent in Breda en omgeving, dan wil je dat jouw advertentie getoond wordt aan de mensen die zich bevinden of interesse hebben in de deze regio. De grootte van de regio bepaal je zelf.
Google biedt binnen Ads diverse adverteermogelijkheden aan. Zo heb je een shopping, search of display campagne met ieder zijn eigen kenmerken die passen bij de verschillende doelen:
Een aspect dat essentieel is om doelgericht te adverteren, is ook zeker het bedenken op welke zoektermen je níet vertoond wilt worden. Je wilt je budget slim inzetten en enkel geld uitgeven aan de vertoningen die daadwerkelijk relevant zijn. Bedenk daarom goed waar je niet op gevonden wilt worden en maak op basis daarvan uitsluitingen aan. Verkopers van producten kunnen denken aan uitsluitingen maken zoals ‘gratis’ of ‘tweedehands’, omdat zij niet actief zijn in dit segment. Als dienstverleners wil je waarschijnlijk niet gevonden worden op zoekwoorden zoals ‘vacature’ of ‘opleiding’, omdat dit geen nieuwe aanvragen oplevert. Door slim in te spelen op deze functies kun je heel doelgericht een Google Ads campagne starten.
Door de veranderingen die Google regelmatig doorvoert, is het soms lastig om te bepalen welke criteria bepalend zijn voor het succes van jouw advertenties. Als SEA-bureau houden wij de updates van Google nauwlettend in de gaten, zodat we direct kunnen schakelen wanneer er iets verandert. Zet jij bijvoorbeeld de volgende zeer interessante advertentiemogelijkheden al in voor 2021?
De algoritmes en systemen weten veel over jouw doelgroep. Door machine learning worden deze systemen alleen maar slimmer en sterker. Door patronen in het zoekgedrag van de doelgroep te analyseren, kan heel precies bepaald worden wat een gebruiker zoekt en wat hij of zij gaat doen. Hierdoor kan jij jouw budget veel efficiënter inzetten, want Google kan op ieder moment van de dag inspelen op het gedrag van de gebruiker. Hoewel de systemen steeds slimmer worden en veel voor je Google Ads campagne kunnen betekenen, is het opzetten van een strategie en het bijsturen van het systeem nog altijd mensenwerk.
Toets regelmatig of jouw campagnes nog bijdragen aan het behalen van jouw doelstelling. Zijn er nieuwe mogelijkheden vanuit Google beschikbaar die passen binnen jouw strategie of zijn er inmiddels uitbreidingen nodig?
Door Google Ads op de juiste manier in te zetten haal je het maximale rendement uit jouw budget. Hoewel je de tips uit dit artikel kunt gebruiken om je op weg te helpen met jouw campagne, blijft het optimaliseren van Google Ads een dynamisch proces. Google verandert de systemen en algoritmes regelmatig, waardoor de oplossing van vandaag morgen mogelijk niet meer werkt. Het is dus zaak om constant aan de knoppen te draaien om de juiste instellingen te vinden die op dat moment voor jouw bedrijf werken.
Heb je nog vragen over het opzetten van een Google Ads campagne in 2021? Neem contact met ons op, onze specialisten vertellen je er graag meer over. ROIpartners is gespecialiseerd in het opzetten, monitoren en optimaliseren van Google Ads campagne voor bedrijven in zeer uiteenlopende branche. Wil je jouw Google Ads uitbesteden? Samen met ons haal je het maximale uit je investering!
Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.