Online vindbaarheid verhogen met Google Maps

Geplaatst op 12 mei 2022 door Rene in seo

Je hebt vast al wel eens gezocht naar inspiratie voor een gezellig koffietentje of smakelijk restaurant bij jou in de buurt in de zoekbalk van Google. Bovenaan de zoekresultaten staat de plattegrond van Google Maps met daarin suggesties van bedrijven die het beste bij de zoekopdracht en je locatie passen. Maps is onderdeel van de SERP (Search Engine Results Page) en neemt veel ruimte in beslag. Omdat het opvalt, genereert het meer kliks en dus levert het jou meer potentiële klanten op. Maak Google Maps daarom onderdeel van jouw online marketingstrategie.


Lokaal, lokaal, lokaal

Anno 2022 is het essentieel dat jouw bedrijf lokaal goed vindbaar is. Inspelen op lokaal was nog nooit zo belangrijk. In december 2021 rolde Google de Vicinity-update uit. Dit was de grootste lokale algoritme update in 5 jaar tijd. Met name het criterium ‘afstand’ werd in één klap een stuk belangrijker dan eerst. In de volgende alinea’s vertellen we meer over deze factoren en hoe je Maps inzet om je lokale zichtbaarheid te verhogen.  

Wat zijn de ranking factors van Google Maps?

De Google Maps ranking factors worden ook wel de lokale ranking factors genoemd, omdat het gerelateerd is aan locatie, zowel die van bedrijven als die van bezoekers. De lokale resultaten zijn gebaseerd op drie factoren:

  1. Relevantie – Hoeverre een bedrijf past bij de gebruikers zoekopdracht.
    Dit criterium meet hoe relevant een bedrijf is voor een opdracht. Het zijn voornamelijk de categorieën en subcategorieën die belangrijk lijken te zijn.
  2. Afstand – De afstand tussen een bedrijf en de locatie van de bezoeker.
    Helaas heb je hier als bedrijf geen invloed op. Je bent waar je bent en hier veranderd niks aan. Al is je Google Maps profiel niet uitgebreid ingevuld, zelfs dan kan je gevonden worden.
  3. Waardering – Hoe bekend en gewaardeerd een bedrijf is.
    Dit is de lastigste en misschien belangrijkste criterium. Google beoordeelt je bedrijf op basis van online en offline aanwezigheid. Organische zoekwoorden, GMB (Google Mijn Bedrijf) posts, reviews, beoordelingen en backlinks zijn van grote invloed op je waardering. Hoe meer en hoe beter je gewaardeerd wordt, hoe groter de kans dat je in de SERP-features staat en hoog op de Google Maps plattegrond.

Hoe verhoog je jouw posities met Maps?

Nu je weet welke Google Maps factoren invloed hebben op je lokale online vindbaarheid, gaan we dieper in op de praktijk. In 9 concrete stappen hebben we beschreven wat je kunt doen om te scoren met Maps en dus je positie(s) te verbeteren.

1.     Voeg jouw bedrijf toe aan Google Maps

Voordat je kan scoren in Google, en dan specifiek Google Maps, moet je vind- en zichtbaar zijn. Typ je bedrijfsnaam in in de zoekbalk. Komt er geen informatie naar voren over jouw bedrijf? Dan is het tijd om je bedrijfsinformatie aan Google Maps toe te voegen. Vul zaken in als de naam, branche waarin je werkzaam bent, locatie en openingstijden. Je dient nu eigenlijk een verzoek in bij Google. Je aanvraag moet goedgekeurd worden. Pas na goedkeuring kun je door met het uitbreiden van je profiel.

Local ranking factors Google Mijn Bedrijf
(Bron: Whitespark)

2.     Google Mijn Bedrijf profiel inrichten

Hoewel het niet verplicht is om een Google Mijn Bedrijf (GMB) vermelding te hebben, is het zeker wel aan te raden om hiermee aan de slag te gaan. Statistieken tonen aan dat GMB de belangrijkste factor is binnen alle lokale organische resultaten. Met 36% stijgt deze ver boven andere onderdelen van de local pack en local finder uit.

Zodra je aanvraag door Google is goedgekeurd kun je je Google Mijn Bedrijf vermelding claimen. Maak je profiel compleet door zoveel mogelijk informatie en aanvullende details over je bedrijf in te vullen.

3.    Verzamel reviews

Begin daarnaast ook met het verzamelen van reviews om je GMB profiel mee te verrijken. Deze hebben ook invloed op je lokale vindbaarheid. Vraag iedere klant een review te schrijven nadat je je product of dienst geleverd hebt. Dit kun je doen per email, maar ook via social media kun je een campagne opstarten. Reviews hebben hun eigen ranking factors, deze zijn:

  1. Review score: Het aantal sterren speelt mee in de beoordeling bijvoorbeeld.
  2. Het aantal reviews: Hoe meer reviews, hoe beter.
  3. Zoekwoorden in reviews: Je reviews worden beter gezien als ze relevante zoekwoorden bevatten.

4.     Website optimaliseren op lokaal

Om lokaal en op Google Maps goed vindbaar te zijn, adviseren we om je website uit te breiden met lokale zoekwoorden. Hiermee laat je Google zien dat jij werkzaam bent in een bepaalde regio of stad, en dus relevant bent voor een bepaalde locatie. In de meeste gevallen kun je simpelweg een zoekwoord + locatie aan je landingspagina’s toevoegen. Bijvoorbeeld: voeg ‘online marketing Breda’ toe als zoekwoord, in plaats van alleen ‘online marketing’. Ben je actief in een grotere regio? Overweeg dan om verschillende lokale landingspagina’s te maken en elk te optimaliseren voor relevante lokale zoekwoorden.

Optimaliseer Google Maps om lokaal beter vindbaar te zijn

5.     Verzamel relevante backlinks – linkbuilding

Kwalitatieve backlinks zijn altijd al belangrijk geweest voor SEO, en lokale SEO is hierbij geen uitzondering. Verzamel relevante backlinks op lokaal niveau, en niet alleen op thema. Vergeet hierbij niet om je concurrenten in de gaten te houden. Wat doen zij? Wat voor links verzamelen ze en waar worden links geplaatst? Wie weet haal je hier nieuwe inzichten uit die je kan inzetten voor je eigen voordeel.

6.     Bedrijfsgegevens monitoren en updaten

De bedrijfsnaam, je adres en telefoonnummer vormen samen de belangrijkste informatie die te vinden is op Google Maps. Deze informatie moet kloppen en consistent zijn. Ben je laatst verhuisd, vergeet dan niet je adresgegevens aan te passen in GMB. Hoe consistenter je deze gegevens benoemd, hoe zekerder Google is over je bedrijf. Blijf daarom je bedrijfsgegevens continu monitoren en update waar nodig.

7.     Schema markup toevoegen aan je website

Stap 7 is essentieel. Om Google beter te laten begrijpen wie je bent en wat je doet als bedrijf, gebruik je structured data. In onze blog van november 2021 leggen we alles uit over dit onderwerp. Er zijn speciale zogeheten ‘schema markups’ beschikbaar voor lokale vindbaarheid. Deze kunnen toegepast worden voor het adres, openingstijden, social media kanalen, contactinformatie en nog veel meer. Als Google-crawlers jouw website bereiken, kunnen ze gemakkelijk de essentiële informatie achterhalen, waardoor Google je meer vertrouwt. Meer vertrouwen van Google resulteert in een hogere vermelding van je bedrijfsprofiel in Google Maps.

8.     Adverteer op Maps

Bovengenoemde adviezen zijn gericht op organische optimalisaties. Er bestaat echter ook nog zoiets als Google Maps Ads. Advertenties kunnen verkeer stimuleren. Een Google Maps advertentie wordt – net zoals alle andere advertenties – bovenaan de organische resultaten getoond. Doordat je bovenaan staat, vergroot je de kans op doorklikken.

Voorbeeld advertentie op Maps

9.     Analyseer je voortgang

Meten = weten. Net zoals bij alle andere SEO optimalisaties, wil je het effect van je inspanningen op lokaal gebied kunnen meten. Via Google Analytics kun je inzien welke bezoekers via Google Maps je website bezocht hebben of dat er een conversie heeft plaatsgevonden. Blijf regelmatig updaten en stuur bij waar nodig.

Wees je concurrenten een stap voor

Google Maps optimaliseren is misschien niet de meest voor de hand liggende SEO-strategie. Toch kan het je zeker helpen met het vergroten van je online bereik en het genereren van meer verkeer, klikken en betalende klanten, zeker op lokaal niveau. Naar verwachting zullen de SERP-features alleen maar meer worden. Wees de concurrentie een stap voor door direct aan de slag te gaan met Google Maps en Google Mijn Bedrijf.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.