De volgende situatie is bij velen bekend: je vult een zoekterm in op Google en je klikt op de link die je naar de gekozen website leidt. Vervolgens duurt het te lang voordat tekst of afbeeldingen zichtbaar worden, je klikt weg en bezoekt een andere website. Tegenwoordig willen we alles snel, sneller, snelst en we verwachten dat websites ook voldoen aan deze eisen. De snelheid van een website is een essentiële factor die bepaalt of je bezoekers blijven of weggaan en heeft invloed op je score in Google. Snelheid en conversie zijn dus nauw met elkaar verbonden. Het optimaliseren van je website snelheid heeft niet alleen een positieve invloed op de ervaring van je gebruikers, maar ook op je algemene positie binnen zoekmachines.
Naast de kwaliteit en de relevantie van de content op je website, beoordelen zoekmachines ook de gebruikerservaring. Je wilt uiteraard dat zoveel mogelijk gebruikers jouw website bezoeken én blijven. Met een hoge website snelheid vergroot je de kansen op een tevreden bezoeker en een hoger conversieratio. Google beoordeelt de gebruiksvriendelijkheid op basis van o.a. de volgende criteria, de Core Web Vitals:
Een trage website is voor niemand voordelig. Niet voor jou als eigenaar, maar ook zeker niet voor bezoekers en zoekmachines. Het doel van Google is om alle beschikbare informatie zo gebruiksvriendelijk mogelijk aan te bieden aan bezoekers. Bij SEO speelt de snelheid en de laadtijd van een website ook een rol. Een rol die door de jaren heen steeds meer relevant en belangrijk is geworden. En hierbij bedoelen we met name de laadtijd van je website op een mobiele telefoon, want de meerderheid van de bezoekers komen op je website terecht vanaf hun smartphone. Je positie in Google is dus grotendeels afhankelijk van de prestaties van je mobiele versie van je website. Hoe langzamer je website namelijk is, hoe slechter bezoekers je website ervaren. Heb je een langzame website? Dan is de kans klein dat Google of andere zoekmachines jouw website hoog zullen ranken. Vanzelfsprekend wil je dit voorkomen.
Maar hoe kun je de snelheid van je website verbeteren? De eerste stap is inzicht krijgen in jouw actuele laadtijd en snelheid. Hiervoor kun je gebruik maken van handige tools zoals PageSpeed Insights. Dit is een gratis online tool van Google die je direct laat zien hoe jouw website momenteel presteert op diverse vlakken. Hier komen ook de Core Web Vitals in terug. Met dit uitgebreide rapport kun je actie ondernemen en weet je exact welke onderdelen van je website direct aandacht nodig hebben. De resultaten van het rapport kun je bespreken met je webbouwer om zo jouw website te optimaliseren.
Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.