SEO-tools om mijn website te optimaliseren

Geplaatst op 4 maart 2021 door Amber in nieuws, seo

Als ondernemer wil je dat jouw website snel gevonden wordt. Natuurlijk het liefste op de eerste plaats in Google. De eerste plek word je echter niet zomaar in je schoot geworpen. De eerste plaats moet je verdienen. Door op constante wijze je website te optimaliseren vergroot je de vindbaarheid binnen zoekmachines, stijgt de positie van je website in de resultaten en verhoog je je autoriteit. Vraag je je af of je op de goede weg bent? Of ben je benieuwd of jouw optimalisatie-inspanningen zich lonen? Dan kun je gebruik maken van handige SEO-tools. Deze analyseren, monitoren, beheren en optimaliseren de prestatie van de website. In dit blog benoemen wij een greep uit onze SEO-tools die wij inzetten om de websites van onze klanten én onszelf te optimaliseren.

Onze favoriete SEO-tools

Hieronder lichten wij een aantal van onze favoriete SEO-tools nader toe. Het gebruik van slechts een paar verschillende tools kan al een groot verschil maken voor je vindbaarheid en positie binnen Google. Ontdek de mogelijkheden en voordelen van diverse SEO-tools.

1.      SEOquake

SEOquake is een gratis extensie op Google Chrome die voor iedereen toegankelijk is. Iedereen kan deze tool downloaden en gebruiken. Het is een zeer praktische extensie die een complete analyse van een specifieke webpagina of landingspagina maakt. SEOquake laat duidelijk en overzichtelijk zien wat er goed is aan de pagina en waar verbeterpunten liggen. Zo kun je zien hoe je meta title en meta description eruit zien en of deze voldoen aan de criteria. Daarnaast krijg je ook inzicht in het gebruik van koppen op een webpagina en of je een ALT-tag hebt gebruikt voor de afbeeldingen. Ter verduidelijking hebben we een voorbeeld toegevoegd.

SEO-quake analyse

In het voorbeeld hebben wij de pagina ´SEO uitbesteden´ van onze eigen website laten controleren door SEOquake. De groene vinkjes geven aan dat deze onderdelen in orde zijn. De blauwe en rode tekens geven aan dat er nog punten zijn voor verbetering.

2.      Google Search Console

Dan hebben we ook nog Google Search Console. Wederom een gratis tool die helpt bij het monitoren, beheren en optimaliseren van je website. Google Search Console geeft informatie over de website en de websitebezoekers. Zo kun je het verkeer op je website meten én je kunt Google Search Console koppelen aan je Google Analytics account, dat is wel zo prettig. Zo behoud je een duidelijk overzicht van al je inspanningen en haal je het maximale uit je campagnes. Binnen Search Console zijn er tal van tools en rapportages beschikbaar die uitgebreide informatie verstrekken over de prestatie van je website. Denk hierbij aan een index report of een URL inspectie. In het index report kan je zien hoe goed Google je website indexeert, terwijl een URL inspectie toont hoe specifieke pagina´s presteren vanuit een technisch oogpunt.

3.      SEMrush

De bovengenoemde gratis SEO-tools geven een globale en algemene analyse van een website. Om dieper in te gaan op technische verbeterpunten maken wij gebruik van het betaalde programma SEMrush. SEMrush is een veel uitgebreidere tool met veel handige functionaliteiten die ons ondersteunen bij het analyseren van organisch en betaald verkeer. Met behulp van dit programma is het mogelijk om uitvoerige zoekwoordanalyses te maken, maar ook wordt SEMrush gebruikt om onderzoek te doen naar backlinks, de kwaliteit van de content, de concurrentie en een analyse van de website inclusief aandachtspunten. Vooral de mogelijkheid om concurrenten met elkaar te kunnen vergelijken is een krachtige functie. Blijkt dat de concurrentie op een bepaald zoekwoord veel meer content op een webpagina heeft dan jij? Dan is er werk aan de winkel! Meer relevante content creëren zal op jouw to-do lijstje moeten komen te staan.

Gebruik je gezonde verstand!

We maken dagelijks gebruik van SEO-tools zoals SEMrush, SEOquake en Search Console voor de werkzaamheden voor onze klanten. Door het effectieve gebruik van de programma’s bespaar je veel tijd en energie. In slechts enkele minuten worden fouten zoals ontbrekende meta titles, 404-errors en gebroken links opgespoord en krijg je inzicht in de voortgang. Hoewel deze tools ontzettend handig zijn, blijft het ook mensenwerk. Leun niet uitsluitend op de tools en blijf je gezonde verstand gebruiken. Iedereen interpreteert de data namelijk anders en hecht waarde aan andere factoren. Benieuwd hoe je de data van jouw website kunt analyseren, interpreteren en optimaliseren? Schakel dan de diensten van ROIpartners in!

Jouw positie binnen Google laten stijgen?
Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.