Content is een cruciaal onderdeel van iedere marketingstrategie. Bloggen is slechts een onderdeel van content schrijven. Vaak wordt de waarde van een blogpagina onderschat. Ja, het kost tijd en energie om kwalitatieve en relevante blogs te schrijven, maar het levert je website veel op. Zo zorgt een sterke blog voor meer verkeer en als je het strategisch aanpakt dus ook voor meer conversies. Hoe je dit voor elkaar krijgt? We hebben de belangrijkste factoren vertaald naar praktische tips die je direct kunt toepassen.
Om de conversies van je blogs te verhogen, is het belangrijk om de blogs met een bepaald doel voor ogen te schrijven. Voordat je je creativiteit de vrije loop laat, leg je de conversiedoelstellingen vast. Dit helpt je een sterke invalshoek van de blog te vinden. Voorbeelden van conversiedoelen zijn;
Zijn jouw doelen helder? Goed! Pak je toetsenbord en notitieblok erbij, tijd om al die ideeën en creativiteit op papier te zetten. Hieronder hebben we 6 tips opgesteld die jou helpen om conversieverhogend te bloggen.
Kennis hebben van je doelgroep is een vereiste om te converteren met blogs. Om je boodschap effectief over te brengen, moet je weten voor wie je schrijft en waarom. Begrijp je je publiek, dan weet je waar de knelpunten zitten. Door in je blog antwoord te geven op vragen rondom het onderwerp of door pijnpunten bloot te leggen en hier een goede oplossing voor te bieden, stijgt de kans op conversie zeker. De lezer voelt zich op deze manier begrepen en zal hierdoor eerder geneigd zijn om verdere actie te ondernemen.
De kracht van een pakkende blogtitel is enorm. Een goede titel trekt meteen de aandacht van de lezer. Pakkende titels verschijnen in zoekmachines als Google, maar ook op social media platformen en je website. Een catchy titel verklapt nét genoeg. Het moet interesse wekken, maar niet als clickbait overkomen. Ook is het belangrijk dat de titel overeenkomt met de inhoud van het artikel. Geen overeenstemming? Dan zijn bezoekers zo weer weg. Dat wil je nu juist voorkomen.
Alinea’s en koppen zorgen voor een duidelijke structuur. Het maakt het lezen van een artikel makkelijker én leuker voor bezoekers. Ongestructureerde content schrikt af. Als je moest kiezen tussen een blog opgedeeld in duidelijke koppen, opsommingen, afbeeldingen, infographics of zelfs een stappenplan en een blog met een flinke lap tekst, wat zou jij dan kiezen? Precies ja. Bezoekers voelen zich beter geholpen in een blog met een duidelijke verdeling.
Aan een mooie blog heb je niet veel als er geen bezoekers op komen. Om het verkeer naar je blogs een boost te geven, is het aan te raden om blog te SEO-optimaliseren. Je blogs worden op deze manier beter vindbaar binnen Google en andere zoekmachines. Meer kwalitatieve bezoekers resulteren in meer conversies. Een aantal SEO-tips staan hieronder op een rij:
Afbeeldingen, video’s en infographics maken het totaalplaatje compleet. Ze kunnen meer duidelijkheid bieden, want beelden zeggen nog altijd meer dan duizend woorden. Ook breekt een afbeelding of video het tekstgedeelte op. Het zorgt voor een natuurlijke afwisseling tussen tekst en visuals.
Nadat je een lezer hebt geïnspireerd, geïnformeerd of overtuigd in je artikel, wil je ze aanzetten tot actie. Dit doe je door een verleidende CTA te bedenken. Een CTA (Call to Action) is een onmisbaar element om conversie verhogend te schrijven. Voorbeelden hiervan zijn; vraag een offerte aan, maak een afspraak, download ons e-book of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Veel mensen vergeten de essentie van bloggen; het bieden van (aanvullende) waardevolle informatie over de producten, diensten of merken die zij aanbieden. Door te bloggen versterkt het bedrijfsimago en bouwt je bedrijf autoriteit op. In sommige gevallen ligt de nadruk te veel op het schrijven van bulk blogartikelen, ongeacht of deze werken of niet.
Neem daarom een stapje terug en denk strategisch na over het doel van je blogs. Hiermee vergroot je de kans op conversies. Hoe beter de blog, hoe meer kwalitatief verkeer deze krijgt en dus hoe groter de kans op conversies. Bloggen kan een krachtige tool zijn, het is alleen wel cruciaal dat je het goed inzet.