Google timmert hard aan de weg om bezoekers nóg uitgebreidere en inclusievere zoekresultaten te tonen. Met de MUM-update gaat Google antwoorden geven op vervolgvragen die mogelijk ook interessant en relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Hierdoor krijg je een zo’n compleet mogelijk antwoord op jouw zoekopdracht. We stappen af van vraag en antwoord, en krijgen in ruil diepgaande informatie voorgeschoteld. Informatie waar je misschien in eerste instantie niet aan dacht, maar wat wel ontzettend waardevol is: dat wordt Google MUM.
We geven je inzicht in de belangrijkste wijzigingen. Deze update is aangekondigd en zal in de toekomst gefaseerd uitgerold worden. Wanneer dit precies staat te gebeuren, dat is nog onbekend.
MUM staat voor Multitask Unified Model, een AI gestuurd model dat het mogelijk maakt om informatie nog beter te begrijpen. MUM is volgens Google zelf duizend keer krachtiger dan de vorige grote update uit 2019. Ook wanneer een concreet antwoord te geven valt op je vraag, gaat Google aan de slag om je vraag zo goed en uitgebreid mogelijk te beantwoorden. Google MUM begrijpt content beter en is zelfs in staat om de context van je zoekopdracht te begrijpen. Door de teksten, foto’s en video’s van de beste informatiebronnen met elkaar te combineren, kan de zoekmachine zelfs kwalitatieve antwoorden geven op de meest complexe zoektermen.
Daarnaast is Google MUM in staat om informatie in meer dan 75 talen te begrijpen en te communiceren. Ga je op zoek naar een recept van echte Spaanse paella, dan krijg je niet meer een Nederlands recept te zien, maar eentje afkomstig van een authentiek Spaans online kookboek, vertaald naar het Nederlands. Google kan data uit een veel grotere pool halen, wat voordelig is voor jou als internetgebruiker. Jij krijgt enkel de beste informatie van de beste bron gepresenteerd.
Websites met een hoge autoriteit op een bepaald gebied zullen voortaan beter gaan scoren binnen zoekmachines. Het is logisch dat een topchef uit Italië beter kan uitleggen hoe je pasta kookt dan foodblogger uit Nederland. Indien mogelijk, zal Google het recept en de bereidingswijze voor je vertalen. In de toekomst zal de Italiaanse topchef een betere positie binnen de Nederlandse zoekresultaten krijgen. Als je nu een Nederlandse zoekopdracht uitvoert, bijvoorbeeld ‘Hoe kook ik pasta?’, zal in de huidige situatie de Nederlandse foodblogger hoger scoren. In de toekomst wordt dit dus de beste bron, in dit geval de topchef. Taalbarrières spelen voortaan geen rol meer. Het uiteindelijke doel van Google is het aanbieden van concretere resultaten afkomstig van de beste bronnen, ongeacht het land of locatie van publicatie.
Deze omslag zal niet van de een op andere dag plaatsvinden, maar geleidelijk uitgerold worden. Zo zal Google informatie gaan bieden over je zoekopdracht, waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.
Een ander onderdeel van de MUM-update is het verder uitbreiden van de functie Image Search door middel van Google Lens. Met speciale herkenningssoftware kan Google afbeeldingen herkennen en een image search voor je uitvoeren. Dit houdt in: jij uploadt een afbeelding in Google en Google laat alle relevante content zien die past bij je zoekopdracht. Image Search is niks nieuws, de functionaliteiten van de tool zijn daarentegen wel een stuk verbeterd. Na het uitrollen van Google MUM-update is het mogelijk binnen Google Lens bij je afbeelding ook een vraag of zoekopdracht mee te sturen. Hierdoor kan Google meer context presenteren, wat gunstig is voor jouw zoekopdracht.
Google Lens zal op diverse plekken beschikbaar komen, denk aan de Google-app en later Google Chrome.
Dat een beter begrip van de context de core boodschap van de update is, wordt nogmaals bevestigd door het feit dat er een ‘Things to know’-box ontwikkeld is, wat te zien zal zijn op de zoekresultatenpagina (Search Engine Results Page). Overige gerelateerde informatie wordt in deze boxen getoond. Informatie waarvan je niet eens wist dat je het zocht.
Tegelijkertijd blijft ‘Topic Exploration’ bestaan. Zoek je op bloemen? Dan is de kans groot dat je ook suggesties van vazen tegenkomt. Hoewel de zoekterm niet altijd het woord bloemen bevat, weet Google wel dat deze content gerelateerd is aan dit zoekwoord.
Omdat de update nog niet is uitgerold, is het lastig in te schatten wat voor invloed de MUM-update voor je online vindbaarheid zal hebben. Er gaat voor je website mogelijk veel veranderen, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Na het uitrollen van de update kun je plots een veel groter publiek bereiken, maar tegelijkertijd zal de concurrentie hierdoor stijgen. Het aanbieden van kwalitatieve en relevante content wordt dus belangrijker dan ooit, omdat zowel de concurrentie als de doelgroep toeneemt. Zeker bij specifieke zoekopdrachten. Bereid jezelf daarom alvast voor en zorg dat jouw website gevuld is met rijke content.
Google wordt steeds slimmer en menselijker, en kan hierdoor content steeds beter begrijpen. Hoe kun je nu al inspelen op deze update? Zorg ervoor dat zoekmachines je content kunnen begrijpen door structured data toe te voegen aan al je pagina’s. Structured data laat aan Google zien welke informatie te vinden is op een pagina en je vergroot hiermee je kansen om in aanmerking te komen voor de rich results sectie op de zoekresultatenpagina. En we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: schrijf relevante teksten die makkelijk te lezen zijn en SEO geoptimaliseerd. Voorkom keyword stuffing, maar schrijf content die je doelgroep daadwerkelijk meerwaarde biedt. Iets wat ze écht willen lezen. Uiteraard kunnen onze content marketeers je hierbij helpen.