Voordat een consument overgaat tot (online) koop zoekt hij of zij een bepaalde bevestiging. Dit kan een bevestiging zijn voor het product dat mogelijk gekocht gaat worden, of de (web)winkel waar de koop zal plaatsvinden. Online zijn er tal van mogelijkheden om hierop in te spelen en consumenten een vertrouwd gevoel te geven in uw webwinkel. Door in te spelen op het gevoel van de consument vergroot u de kansen op een uiteindelijke conversie. Zorg dus dat u het vertrouwen wint van uw bezoekers. Een van de mogelijkheden die wij zullen toelichten is het gebruiken van keurmerken.
Het logo van het “thuiswinkel waarborg” keurmerk is een van de middelen om consumenten over de streep te trekken om een aankoop te doen in uw webwinkel. Vertrouwde logo’s van keurmerken halen een stuk angst en onzekerheid weg bij de consument. Let er wel op dat niet alle keurmerken niet even betrouwbaar zijn. Bij de bekende webwinkelkeurmerken moeten webwinkeliers aan bepaalde eisen voldoen. Dit weet de consument, waardoor deze keurmerken extra waardevol zijn.
Bent u van plan een keurmerk voor uw webwinkel te nemen, denk dan aan de volgende vier aandachtspunten:
Bovenstaande punten zijn erg belangrijk wanneer u wilt werken aan de uitstraling van uw webwinkel. Wilt u een keurmerk als marketingtool inzetten, doe dit dan goed. U heeft niets aan het tonen van logo’s van onbetrouwbare keurmerken. Dit komt de betrouwbaarheid van uw eigen webshop niet ten goede. Uiteindelijk wilt u het keurmerk inzetten om vertrouwen te winnen van consumenten en ze op deze manier te verleiden tot een koop. Investeer dus tijd en geld voor het selecteren van het juiste keurmerk dat bij uw webwinkel past!