Enkele keren per jaar rolt Google een Core Update uit. Bij een core update wordt er flink gesleuteld aan de algemene ranking processen – de manier waarop Google jouw website beoordeelt. Het doel is het verbeteren van de zoekresultaten die aan bezoekers getoond worden. Op 9 juni 2022 was de rollout compleet. Binnenkort kunnen we de effecten van deze update gaan zien en merken.
Google core updates zijn ontworpen om het snel veranderende zoekgedrag op het internet bij te benen. Hoewel geen enkele aanpassing binnen de update specifiek voor een bepaalde website is bedacht, kunnen deze veranderingen merkbare effecten hebben in de manier waarop websites presteren. Sommige sites zien plotselinge dalingen of stijgingen. Websites die dalingen ervaren zijn op zoek naar een oplossing. Maar Google benadrukt dat in sommige gevallen niks te verbeteren of op te lossen valt.
Er is dus niet altijd iets mis met pagina’s die mogelijk minder goed presteren in een core update. Schrik dus niet als je een daling in posities, visibility of verkeer ziet. De veranderingen gaan over het verbeteren van de manier waarop Google de content beoordeelt. Deze wijzigingen kunnen ertoe leiden dat sommige pagina’s die voorheen slechter scoorden, het beter doen.
Het is lastig om in te schatten wat het effect voor jouw website zal zijn. Op een aantal ontwikkelingen heb je weinig of zelfs geen invloed. De beste content voor je bezoekers aanbieden blijft de boodschap. Creëer waardevolle, relevante en unieke content. Geef antwoord op vragen, bied een oplossing voor een probleem en verwerk video’s op je pagina’s. Optimalisaties garanderen geen herstel, maar helemaal niet optimaliseren garandeert geen verbetering.
Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.