Google rolt Core Update mei 2022 uit

Geplaatst op 17 juni 2022 door Boris Van Geel in content, seo

Enkele keren per jaar rolt Google een Core Update uit. Bij een core update wordt er flink gesleuteld aan de algemene ranking processen – de manier waarop Google jouw website beoordeelt. Het doel is het verbeteren van de zoekresultaten die aan bezoekers getoond worden. Op 9 juni 2022 was de rollout compleet. Binnenkort kunnen we de effecten van deze update gaan zien en merken.


Wat houdt de nieuwste Google Core Update in?

Het heeft 15 dagen geduurd om deze update uit te rollen en het ziet ernaar uit dat deze update een veel grotere impact zal hebben dan de laatste, welke in november 2021 werd uitgerold. Hoewel Google nooit concreet deelt wat de update inhoudt, verwachten we dat het invloed zal hebben op Google Discover
Met Google Discover ontvang je updates over je interesses (zoals koken of sport) zonder ernaar te zoeken. Je vindt Discover in de Google-app of als je online browst op je smartphone. Je bepaalt zelf wat voor soort updates je via Discover wilt zien.
en feature snippets
Featured snippets zijn uitgelichte fragmenten die je vind op de zoekresultatenpagina binnen de SERPs van Google. Veelgestelde vragen zijn hier een voorbeeld van.
. Ook wordt verwacht dat video content nog belangrijker wordt en beter zal scoren dan tekst. Zo zal een ‘how-to’ video mogelijk eerder getoond worden dan een tekstuele handleiding bijvoorbeeld.

Het effect van de update voor jouw website

Google core updates zijn ontworpen om het snel veranderende zoekgedrag op het internet bij te benen. Hoewel geen enkele aanpassing binnen de update specifiek voor een bepaalde website is bedacht, kunnen deze veranderingen merkbare effecten hebben in de manier waarop websites presteren. Sommige sites zien plotselinge dalingen of stijgingen. Websites die dalingen ervaren zijn op zoek naar een oplossing. Maar Google benadrukt dat in sommige gevallen niks te verbeteren of op te lossen valt.

Er is dus niet altijd iets mis met pagina’s die mogelijk minder goed presteren in een core update. Schrik dus niet als je een daling in posities, visibility of verkeer ziet. De veranderingen gaan over het verbeteren van de manier waarop Google de content beoordeelt. Deze wijzigingen kunnen ertoe leiden dat sommige pagina’s die voorheen slechter scoorden, het beter doen.

Zo speel jij in op de veranderingen

Het is lastig om in te schatten wat het effect voor jouw website zal zijn. Op een aantal ontwikkelingen heb je weinig of zelfs geen invloed. De beste content voor je bezoekers aanbieden blijft de boodschap. Creëer waardevolle, relevante en unieke content. Geef antwoord op vragen, bied een oplossing voor een probleem en verwerk video’s op je pagina’s. Optimalisaties garanderen geen herstel, maar helemaal niet optimaliseren garandeert geen verbetering.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.