Tekstcomponent: zoekwoorden en zoekzinnen

Geplaatst op 13 november 2013 door Mitchell in Uncategorized

In een eerder artikel legden we de importantie uit van drie belangrijke componenten binnen het zoekmachine optimalisatie. In dit artikel gaan we dieper in op het onderdeel tekstcomponent.

De tekstcomponent is zo belangrijk, omdat zoekmachines afhankelijk zijn van de ingevoerde zoekwoorden. Aangezien zoekmachines (nog) niet kunnen denken, gaat het om de volgorde van getypte tekens. Dat wij dat zien als zoekwoorden, begrippen en logische zinnen is aan de zoekmachines niet besteed. Een zoekmachine geeft u alleen de volgens het programma best passende website op basis van de door u getypte tekens. Daarom is voor een zoekmachine de tekenreeks ’teambuilding’ anders dan de reeks ’team building’. Als u dus ’teambuilding’ op uw site hebt staan, zult u niet scoren op ’team building’. Daarom is het zo belangrijk om te weten waarnaar uw doelgroep zoekt: gebruikt die vaker ’teambuilding’ of ’team building’?

Wie is uw doelgroep?

Voor uw bedrijf dient u te bepalen wie uw doelgroep is en welke taal deze spreekt. Als u uw producten over de hele wereld verkoopt en u hebt een Engelstalige site, zult u zoekwoorden in het Engels moeten gebruiken. Als u een meertalige website hebt, kunt u uw klanten in hun eigen taal bedienen. U dient dan verschillende lijsten met zoektermen samen te stellen in de talen van uw site. Als u uw dienstverlening beperkt tot Nederland of een Nederlandse regio, dient u uw site voor Nederlandse woorden te optimaliseren. Internet kent geen landsgrenzen, maar taalgrenzen.

Waar zoekt uw doelgroep naar?

Om te achterhalen waar uw doelgroep naar zoekt, kunt u de volgende strategie gebruiken. Eerst maakt u zelf een lijst van veelgebruikte termen om uw product, dienst of site te omschrijven. Suggesties om aan uw lijst met zoektermen te werken wordt hieronder gesommeerd:

– Brainstorm: leef u in de klant in; welke zoekwoorden zal die gebruiken? In welke taal?
– Onderzoek huidige communicatie-uitingen op zoekwoorden.
– Wat voor woorden en termen gebruiken klanten die u spreekt?
– Vraag uw klanten hoe ze u of uw producten zullen zoeken op internet.
– Maak combinaties van woorden in enkel- en meervoud; gebruik synoniemen, afkortingen en spelfouten.
– Welke zoektermen gebruiken mensen die nu op uw site komen? Bekijk uw webstatistieken of weblog.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer