Linkbuilding anno 2022: waar moet ik op letten?

Geplaatst op 18 juli 2022 door Amber in nieuws, seo Linkbuilding
Linkbuilding is het opbouwen van een netwerk van externe links (backlinks) naar jouw website om de autoriteit van je eigen site te verhogen.
is een van de meest effectieve middelen die je kunt inzetten om jouw belangrijkste pagina’s beter te laten scoren in Google. Ook in 2022 hecht Google veel waarde aan backlinks (links van externe websites naar jouw site) en dus is dit een goed moment om je kennis op het gebied van linkbuilding op te frissen.

Check ook onze update met meer informatie over betaalde linkbuilding. Een van de beste strategieën om jouw website nog sterker te maken.

Waarom linkbuilding?

Zoals gezegd zijn backlinks een belangrijke maatstaf voor Google. In 2016 verklapte de zoekmachine al dat backlinks, na de organische content, de belangrijkste ranking factor is. Hierbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Uiteraard ziet Google het liefste organische content die zo relevant en interessant is dat iedereen het wil delen. Grote spelers zoals Amazon en Bol.com krijgen dit voor elkaar. De meeste bedrijven moeten echter hard werken voor hun vindbaarheid en hebben een minder hoge autoriteit, waardoor de organische content niet toereikend voor een toppositie binnen Google. Maar daar zit ook de grootste uitdaging in verscholen, want hoe zorg je ervoor dat anderen naar jouw site gaan linken? Zeker met een nieuw domein sta je al direct achter op de concurrentie. Met linkbuilding kun je die achterstand omzetten in een voorsprong. Maar hoe werkt het ruilen van backlinks? De ABC-linkruil vormt de basis van iedere linkbuildingstrategie.

De ABC-linkruil

De ABC-linkruil is ook in 2021 nog altijd een nuttige methode om links te ruilen met andere domeinen. Bij een ABC-linkruil zijn drie domeinen betrokken. Jij hebt een domein (A) met een belangrijke pagina en wilt graag dat domein (B) naar jouw belangrijkste pagina linkt. Maar bij een ruil moet je ook iets terug kunnen geven. Een link van domein A naar B lijkt dan voor de hand liggend. Helaas is het niet zo eenvoudig, want Google herkent zo’n AB-linkruil meteen en vermindert de waarde van de backlinks. Met een ABC-linkruil gebruik je een derde domein (C) om naar domein B te linken. Met deze strategie is het voor Google bijna onmogelijk om de linkruil te herkennen.

Wat betekent dit voor jou? Om domein A niet te vervuilen met backlinks en een AB-ruil te voorkomen, heb je een derde domein nodig. Kun je dan zomaar een domein maken en dat als C-domein gebruiken voor je ABC-linkruil? Nee, want niemand wil een link ruilen met een domein met een lage autoriteit. Als je goede links op je A-domein wilt ontvangen, zul je dus ook aan de waarde van het C-domein moeten werken.

ABC-linkruil constructie
Maak gebruik van ABC-linkruils om je autoriteit te verhogen.

Hoewel niet 100% is vastgesteld hoe Google de waarde van een link meet, zijn er wel een aantal criteria waarop een link wordt beoordeeld volgens experts. Hoe beter je voldoet aan deze criteria, hoe waardevoller de link en hoe meer autoriteit je website opbouwt.  

Eén van de meest belangrijke vereisten is een variërend ankertekstprofiel opstellen. De ankertekst is de tekst waaruit een interne of een externe link uit bestaat. Het vertelt Google waar de pagina gelinkte pagina over gaat. Je wilt met linkbuilding verwijzen naar de belangrijkste pagina’s van je website. Al je ankerteksten hetzelfde, belangrijke zoekwoord geven, kan nadelig zijn voor je ranking. Zorg daarom altijd voor voldoende variatie tussen ankerteksten op een gezonde en natuurlijke manier. Dit geldt ook voor de URL’s als link. Gebruik je continu dezelfde URL als link in je tekst? Dan werkt dit in je nadeel. Hier moet ook een gezonde balans in zijn. Kortom, blijf voldoende afwisselen van ankerteksten en links in de content om een sterk profiel op te bouwen.

Plaats ook niet te veel links op één pagina, omdat deze onderling met elkaar zullen concurreren en zo de autoriteit mogelijk naar andere pagina’s wordt overgedragen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Maximaal twee links op een pagina zijn optimaal.

Bij linkbuilding kun je verwijzen naar verschillende bestemmingen. Dit zijn: 

  • De homepage 
  • De belangrijkste landingspagina’s waarmee je hoog wilt scoren 

Afhankelijk van de soort tekst en de insteek van de tekst kan tactisch worden bepaald naar welke bestemmingspagina de link gaat. Door te rouleren blijft de natuurlijke variatie tussen links behouden.  

UPDATE JULI 2022: Betaalde linkbuilding

In 2021 schreven we in dit artikel al dat Google steeds meer waarde hecht aan kwalitatieve blogs. Liever een enkele link van een sterk domein dan meerdere links van domeinen met een lagere autoriteit. Maar hoe krijg je domeinen met een hoge autoriteit zover om naar jouw website te linken? Dat kan met betaalde linkbuilding. Dit is een vorm van linkbuilding waarbij je een domein met hoge autoriteit betaalt om een artikel met een link naar jouw domein te plaatsen.

Betaalde linkbuilding kost wat, maar met de juiste strategie levert het je ook meer op dan tientallen normale ABC-ruils. Ben je al aardig op weg met je website, dan kan je snel te maken krijgen met deminishing returns. Simpel gezegd: je moet steeds meer moeite doen om steeds kleinere resultaten te boeken. In dat geval is betaalde linkbuilding een uitstekende vervolgstap.

Waarom zou ik betalen voor een link vanaf een domein?

De ABC-ruils die al jaren de standaard zijn in linkbuilding worden vooral gebruikt op domeinen met een gemiddelde autoriteit. Dat is fijn als je net begint met het opbouwen van je linkprofiel, maar na de eerste quick-wins is het lastig om een domein te vinden om mee te ruilen. De betaalde domeinen die je betaalt voor een link zijn professioneel beheerde domeinen met een redactie. Deze domeinen trekken veel verkeer, omdat ze kwaliteit leveren. Andersom willen ze ook alleen kwalitatieve content plaatsen, om zo meer verkeer te trekken. ROIpartners schrijft betaalde linkblogs voor diverse klanten, waarbij je dus zelf invloed hebt op de strekking van de content. Een positief verhaal over een product dat jij verkoopt of de dienst die je levert? Onze contentspecialist weet de juiste snaar te raken.

Let op: betaalde linkbuilding is niet hetzelfde als een advertorial. Bij een betaalde blog wordt het onderwerp altijd vanuit een neutraal perspectief belicht. Er wordt een backlink naar jouw website in de tekst verwerkt en het is ook mogelijk om kort te verwijzen naar jouw diensten, maar neutraliteit blijft het uitgangspunt van de content.

Zelf doen of uitbesteden?

Het creëren van kwalitatieve links over kwantitatieve links is dus cruciaal bij linkbuilding. De kwaliteit wordt bepaald door de relevantie van de link en de autoriteit van de website. Als ervaren marketingbureau beschikken wij over een breed netwerk aan domeinen met hoge DA-waardes die we in kunnen zetten als C-domein voor jouw linkruils.  We houden ons dagelijks bezig met het onderhouden van onze domeinen en door gebruik te maken van de succesvolle ABC-formule helpen we jouw website hoger te laten scoren in Google.  

Linkbuilding inzetten voor jouw bedrijf?
Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.