Google’s algoritme verandert in 2021: is jouw website er klaar voor? [UPDATE]

Geplaatst op 21 juli 2021 door Farlo in nieuws, seo

Het algoritme van Google verandert regelmatig om de zoekresultaten relevanter te maken. Net voor het einde van 2020 heeft Google een grote update uitgerold die een grote impact op de online vindbaarheid in 2021 gaat hebben. Volgens Google zelf brengt deze update de ‘grootste verbeteringen ooit’ met zich mee. Ben je benieuwd hoe deze update de vindbaarheid van jouw website gaat beïnvloeden? ROIpartners geeft een inkijkje in de vier belangrijkste wijzigingen:

  1. Alinea’s worden nu individueel geïndexeerd
  2. Hoogtepunten in YouTube-video’s worden automatisch getagd
  3. Algemene omschrijvingen leiden tot concrete zoektermen
  4. Spelfouten spelen geen rol meer
  5. Core Web Vitals [UPDATE]

Alinea’s worden individueel geïndexeerd

Een van de meest interessante verbeteringen is het kunnen indexeren van losse alinea’s. Wanneer het antwoord op een vraag diep in een pagina begraven ligt, was het voorheen lastig om op die zoekterm gevonden te worden. Door individuele alinea’s te indexeren weet Google precies op welke pagina en in welke alinea jij antwoord geeft op de vraag van een gebruiker. Doordat de zoekmachine deelonderwerpen beter kan onderscheiden per pagina kun je jouw sterkste pagina’s voor meerdere zoekopdrachten laten ranken.


SEO-tip: Creëer pagina’s met rijke content en veel context. Maak niet voor elke vraag een pagina aan, maar verzamel ze op je belangrijkste pagina’s en geef per alinea antwoord op één vraag. Dit zorgt er indirect ook voor dat je hoofdpagina’s groeien.

Alinea-indexeren
Google indexeert nu ook losse alinea’s binnen een pagina.

Hoogtepunten in YouTube-video’s worden automatisch getagd

Videocontent wordt steeds belangrijker en dus zien we video’s ook steeds vaker in de zoekresultaten terugkomen. Maak je nog geen gebruik van audiovisuele content op je website? Dan laat je een mooie kans liggen om je doelgroep te bereiken en je pagina’s hoger te laten scoren. De update van Google zorgt er nu voor dat het vinden van specifieke informatie in jouw video’s nu nog makkelijker wordt. Dankzij de nieuwe AI-technologie hakt Google YouTube-video’s in stukken en maakt het tijdstempels aan die zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Eigenlijk doet Google hetzelfde met de video’s als met de geschreven content zoals we hierboven al benoemde; het indexeren van individuele delen van de content, in plaats van content als geheel.


SEO-tip: Maak zelf ook hoofdstukken aan met tijdstempels in jouw YouTube-video’s om je kijkers te helpen navigeren naar het antwoord op hun vraag. Tegelijkertijd maak je het ook voor Google makkelijker om de inhoud van je video te begrijpen.

Algemene omschrijvingen leiden tot concrete zoektermen

Misschien herken je het wel: je wilt iets opzoeken in Google maar je bent plotseling de exacte naam vergeten. Wat jij, maar ook wij en vele anderen dan doen, is een omschrijving als zoekopdracht gebruiken. Denk hier bijvoorbeeld aan ‘een apparaat dat eten snel kan verwarmen’. Hoewel dat dit niet het exacte zoekwoord is, weet het AI-algoritme van Google weet dan dat jij hier het zoekwoord ‘magnetron’ mee bedoelt. Google zal dan ook suggesties van diverse magnetrons weergeven bij de zoekresultaten. Hierdoor worden pagina’s met veel tekst en context nu nog beter gevonden. Een waardevolle update voor ons en onze klanten dus.


SEO-tip: Bijvoeglijke naamwoorden, spreekwoorden, synoniemen en creatieve content scoren nu dus nog beter! Laat je creativiteit de vrije loop en voorzie je website van veel content en context.

Spelfouten spelen geen rol meer

Onderzoek van Google wees uit dat 1 op de 10 zoekopdrachten een spellingsfout bevat. Google beveelt bij fout gespelde zoekopdrachten de correcte schrijfwijze aan, de zogenaamde ‘bedoelde je dit’ functie. De suggestietool van Google verschijnt onder de zoekopdracht wanneer deze niet correct geschreven is. Deze functie bestaat al langer, maar is nu aanzienlijk verbeterd. Volgens Google is deze enkele update alleen al groter dan de afgelopen vijf jaar aan updates bij elkaar opgeteld. Het algoritme kan op basis van verkeerd gespelde woorden de juiste aanbeveling doen zodat de relevante zoekresultaten naar voren komen. Spelfouten in content zijn hierdoor irrelevant.


SEO-tip: We raden het wel aan om content altijd foutloos te schrijven. Dit geeft je website een professionele uitstraling. Bovendien heeft het bewust verkeerd spellen om met een populair zoekwoord te matchen dus geen toegevoegde waarde meer.

Spelfout in Google
Een spelfout in de zoekopdracht wordt door Google herkend en gecorrigeerd. Zo heeft Google in bovenstaand voorbeeld door dat we eigenlijk zoeken naar linkbuilding uitbesteden, ondanks de spelfout.

Core Web Vitals

In mei 2021 zal Google opnieuw een grote update uitrollen: de Core Web Vitals. Dit is een combinatie van UX-standaarden waaraan een pagina moet voldoen om hoog te scoren in de zoekresultaten. Dit betekent dat Google niet meer alleen naar de kwaliteit en relevantie van de content op jouw website kijkt, maar ook de gebruikerservaring meeneemt in de beoordeling. Google meet dit aan de hand van drie criteria:

  • LCP (Largest Contentful Paint): Hoe snel wordt de belangrijkste content op de pagina geladen? Een score van 2,5 seconden of sneller wordt als goed beoordeeld.
  • FID (First Input Delay): Hoelang duurt het voordat je webpagina interactief wordt. Richt je hierbij op een tijd onder de 100 milliseconden.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): Hierbij wordt het aantal onverwachte lay-outverschuivingen van een pagina gemeten. Een score onder 0,1 is goed.
Core web vitals

Wat deze update voor jouw website betekent?

Jaarlijks rolt Google meerdere updates uit. Het is lastig om al deze updates constant bij te houden. Als online marketingbureau zijn wij gespecialiseerd in het verbeteren van jouw positie binnen Google en houden onszelf daarom op de hoogte van relevante nieuwtjes en updates. Zo zorgen we dat updates uiteindelijk een positieve impact hebben op de vindbaarheid van jouw website. We kijken nu al uit naar de volgende Google update die in mei wordt verwacht. Benieuwd wat de effecten van deze updates zijn voor jouw bedrijf? Of kan je hulp gebruiken bij het verbeteren van jouw vindbaarheid in Google? Wij helpen je graag op het gebied van SEO, SEA en linkbuilding.

Meer weten over de kansen voor jouw website in 2021?
Jouw website laten groeien in 2021?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op 076 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer