Gaat Google link leggen tussen online advertenties en offline aankoop?

Geplaatst op 22 juni 2017 door Mitchell in Uncategorized

Google is bezig met een onderzoek wat kan leiden tot een revolutie binnen het online adverteren. De zoekmachinegigant is gestart met het analyseren van miljarden creditcard-gegevens. Hierbij heeft Google een algortime weten te ontwikkelen, waarbij de koppeling gelegd kan worden tussen creditcard-gegevens en online advertenties. Met deze koppeling kan Google bewijzen dat online advertenties hebben geleid tot een aankoop in een fysieke winkel. Google noemt het onderzoek zelfs ‘de heilige graal’. Voor adverteerders binnen Google zou dit een fantastische uitkomst zijn, maar uiteraard zitten aan dit algoritme een aantal haken en ogen. Dit heeft met name invloed op diegene die uiteindelijk een aankoop doet.

Privacy gevoelige gegevens

Google geeft aan dat ze aan alle data kunnen komen die nodig is om de koppeling te leggen tussen online research doen en offline aankopen. Echter, gaat dit niet in strijd met de privacyregels? Om dit te voorkomen is Google aan de slag gegaan met het zogenaamde ‘double-blind encryption’. Hiermee zou de anonimiteit van de aankoper gegarandeerd zijn, waar zowel Google als de retailers de creditcard-gegevens vandaan halen. Google wil helaas niet meer dan dat over kwijt, omdat de concurrentie over de schouders meekijkt.

Daarnaast neemt Google nog een vage stelling in. Zij geven aan dat ze alleen data gebruiken waar ze recht op hebben. In hoeverre heeft Google namelijk toestemming om creditcard-gebruikers de data te analyseren van hun aankopen? Het feit dat we al onze gebruikersovereenkomsten de laatste jaren klakkeloos accepteren, gaan heel wat bedrijven een zeer uitgebreid profiel over ons opleveren. Hierin kan dit soort zaken, zoals het analyseren van creditcard-gegevens, er een van zijn in de toekomst.

Uiteraard staat het hele proces nog in de kinderschoenen. Maar dat Google er mee bezig is, is duidelijk. Mocht het uiteindelijk zover komen, wordt uiteraard eerst een test gedraaid in de Verenigde Staten voor het uiteindelijk wordt uitgerold. Het zal dus zeker nog een aantal jaar in beslag nemen voordat het over komt naar Nederland.

 

 

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees meer